יחידת ההוראה מתמקדת בשיעורים הראשונים להקניית מודל החלקיקים הנלמד בכיתה ז’.
הזמן המומלץ להוראת נושא זה הוא 15 שעות. יחידת ההוראה המוצעת היא בהיקף של כ-10 שעות.
רצף הוראת הרעיונות המרכזיים ביחידת ההוראה – מבנה החלקיקים של החומר
פעילויות מרכזיות בשיעור | שיעור ביחידת ההוראה |
הדגמת תופעות בעולם החומר.
מיפוי רעיונות קיימים של תלמידים לגבי מבנה החומר תרגול הרעיון של הסברת מנגנון הפעולה (מכניזם) של תופעות שונות |
שיעור 1
|
המשגת מבנה החלקיקים של החומר:
חומר בנוי מחלקיקים. בין החלקיקים קיים ריק. החלקיקים מצויים בתנועה מתמדת ואקראית |
שיעור 2-3 |
ידע אפיסטמי: מודלים ומדידות: איך אפשר לדעת שמשהו קיים אם איננו יכולים להסתכל פנימה?
ידע אפיסטמי: מודל החלקיקים של החומר הוא דוגמה למודל מדעי-תיאורטי המאפשר הסבר וניבוי של תופעות ותוצאות ניסויים. |
שיעור 4-5 |
האם כל החומרים בנויים מחלקיקים זהים?
חומרים שונים נבדלים זה מזה בסוג החלקיקים מהם הם בנויים. |
שיעור 6 |
מאפייני מצבי צבירה ברמת המאקרו | שיעור 7-8 |
מאפייני מצבי הצבירה השונים ברמת המיקרו | שיעור 9 |
תרגול והערכה | שיעור 10 |