מורים יקרים,
אוגדן המעבדות שלפניכם מורכב מ – 16 מעבדות המחולקות לשבעה פרקים. לפני תחילת העבודה על האוגדן, בחנו את הניסויים הקיימים בספרי מטמו”ן חדש ובהתאם לכך נבחרו הנושאים שהרכיבו את אוגדן זה. מתוך 16 המעבדות 12 מעבדות הן חדשות לגמרי או חדשות בשיטות העבודה. לכמעט כל המעבדות צרפנו תוצאות לדוגמה. מאמץ גודל נעשה כדי לגוון את רמת המעבדות, חלק מהמעבדות הן בסיסיות, אחרות דורשות מיומנויות מורכבות יותר כמו, ניתוח נתונים, שימוש במכשירים והכנה של עקום כיול. אנחנו מקווים כי תמהיל המעבדות שיצרנו יתאים לצרכים שלכם בכיתה ומקווים שהאוגדן יהיה לכם לעזר בשיעורים השוטפים.
פרק 1
פרק זה מתמקד במיומנות המיון הטקסונומי. בפרק תמצאו פעילויות פשוטות ומעניינות להדגמת הנושא של “מיון עולם החי”. כמו כן, מוצע תרגיל חדש ומאתגר בביואינפורמטיקה הקשור לתקופת הקורנה.
פרק 2
הפרק עוסק בתחום המיקרוסקופיה. הצענו מעבדות חדשות, תוך שימוש בצבענים חדשים (למשל, צביעת אברוני המיטוכונדריה בעזרת הצבען “יאנוס ירוק). כמו כן, הצענו מעבדה להדגמת שלבי המיטוזה בשורשוני שום.
פרק 3
פרק זה מתמקד בתהליך הפוטוסינתיזה. כאן הוספנו מעבדה חדשה ומיוחדת המדגימה בצורה מאד יפה את תהליך הפוטוסינתיזה בצמחי אלודיאה. המעבדה עושה שימוש בחומר בשם נטרים די-תיאונט, שמשנה את צבעו בהתאם לנוכחות החמצן בתמיסה. מעבדה יפה ומומלצת.
פרק 4
פרק זה מתמקד בביוטכנולוגיה ומדגים מעבדות לזיהוי פחמימות, חלבונים ושומנים. כמו כן, הצענו פעילות מאתגרת לחישוב ריכוז הסוכר בקולה תוך שימוש בעקום כיול.
פרק 5
פרק זה מתמקד במיקרוביולוגיה. צרפנו הסברים מפורטים בנוגע להכנת מצעי הגידול הכנת מיהולים עשרוניים, שימוש בעקום כיול ועבודה עם ספקטרופוטומטר לצורך מעקב אחר קצב גידול החיידקים.
פרק 6
פרק זה מתמקד באנזימים. המעבדות עצמן לא חדשות אולם, הרחבנו את ההסברים המדעיים והדגשנו היבטים של כתיבה מדעית והבנה של ניסויי חקר.
פרק 7
פרק זה החותם את האוגדן מציעה לכם המורים דוגמה לעבודת חקר העוסקת בשמרים. אמנם הנושא מוכר, אבל הוספנו דגשים חדשים. למשל, התייחסות לניתוח הנתונים, דגשים על שימוש במדדים כמו שונות וסטיית תקן, הכנת מיהולים לתמיסות העבודה ועוד.