מהו מודל?

תחום תוכן
כימיה, פיזיקה
כיתה
ז
פעילות
פעילות לתלמיד, פעילות מתוקשבת
מיומנויות
מידענות
עבר אישור

תקציר

כאשר מדען מנסה לבנות תמונת עולם בעזרתה יוכל להסביר עובדות ותופעות אנו אומרים כי המדען בונה במוחו מודל מחשבתי. בחיי היום-יום אנו משתמשים במילה “מודל” בצורות שונות ועל דברים רבים הנמצאים בסביבתנו הקרובה נוכל לחשוב כעל מודלים (דגמים)

תחום: מדעי החומר – כימיה, פיזיקה

נושא מרכזי: מבנה החומר (המודל החלקיקי)

מיומנות: מידענות

כיתה: ז

פעילות: פעילות לתלמיד, פעילות מתוקשבת

מילות מפתח: סוגי מודלים, מודל, המודל החלקיקי, מבנה החומר, מידענות, ייצוג מידע, מצגת, עריכת השוואה, פעילות לתלמיד

 

לפניכם ציטוט מדבריו של אלברט איינשטיין: “…במאמצינו להבין את המציאות אנו משולים לאדם המנסה להבין את המנגנון של שעון שלא ניתן לפתחו …. אם הוא פיקח במיוחד, הוא עשוי ליצור במוחו תמונה כלשהי של המנגנון האחראי לכל התופעות שצפה בהן …”

אלברט איינשטיין ניסה לתאר את אחד ההיבטים של דרך חשיבתו של מדען. בדרך כלל יש בידיו עובדות ותצפיות והוא מנסה לבנות במוחו תמונה, הסבר, אשר ייצג את הקשר בין העובדות והתצפיות ויוכל להסבירן בדרך הטובה ביותר.

כאשר מדען מנסה לבנות תמונת עולם בעזרתה יוכל להסביר עובדות ותופעות אנו אומרים כי המדען בונה במוחו מודל מחשבתי. בחיי היום-יום אנו משתמשים במילה “מודל” בצורות שונות ועל דברים רבים הנמצאים בסביבתנו הקרובה נוכל לחשוב כעל מודלים (דגמים):

  1  
מודל של בית, מודל של רובוט חללי, הגלובוס וכדור הארץ

דגמים אלה הם מודלים מוחשיים והם באים לייצג באופן מדויק ככל האפשר חומרים הקיימים במציאות (או כאלה שאנו רואים בדמיוננו).

*התקציר מבוסס על אתר https://stwww1.weizmann.ac.il/chemtime/?p=437 שפותח ע”י ד”ר רות בן צבי.

 

הפנייה לפעילות לתלמיד

 

 

עודכן לאחרונה

10.07.2018

יוצר הפעילות

סביבת הלמידה גלים