תחום: מדעי החיים – ביולוגיה
נושא מרכזי: מערכות אקולוגיות
נושא משנה: יחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם
מיומנות: בידוד משתנים, תצפית בתוצאות, הסקת מסקנות
כיתה: ט’
מילות מפתח: הדמיה, תקשוב, משתנה תלוי, משתנה בלתי תלוי, שרשרת מזון, עקרון ברירה טבעית, אבולוציה, רבייה, תנאי סביבה
המשימה: להוביל את הציפור הטורפת אל פרפרי העש ולהקליק כשמקור הציפור נוגעת בפרפר (לטרוף) , כמה שיותר פרפרי עש, ביחידת הזמן המוקצבת לציפור.
רעיונות והדגשים:
- מגוון המינים הקיים בעולמנו הינו תוצאה של תהליכים אבולוציוניים (25).
- קיימת התאמה בין יצורים לסביבתם (26)
- מערכות אקולוגיות הן דינמיות באופיין: מאפייניהן יכולים לעבור שינויים במהלך הזמן בהתאם לשינויים סביבתיים פיזיקליים או ביולוגיים (28).
פעילות לתלמיד:
מורה: האם פרפרי העש הצאצאים של פרפרי עש בהירים, יהיו בהירים?
תשובה אפשרית: אם הסיבה שצבע בהיר של פרפרי עש, היא תורשתית (שינוי בדנ”א), אז ייתכן שרוב הצאצאים יהיו בעלי צבע בהיר.
שאלה: האם זה טוב להיות פרפר עש בהיר (ולא כהה)?
תשובה אפשרית: זה לא “טוב” או “רע”, זה תלוי בסביבה.
נימוק: פרפרי עש כהים הנחים על עצים בהירים בולטים ונאכלים על ידי ציפורים. וההפך. פרפרי עש כהים ביערות עם עצים כהים ישרדו יותר מפרפרי עש בהירים, הם סמויים לציפורים.