חקר ביטוי גנים בעזרת שבבי DNA. למה עוסק בזה פיסיקאי
גילוי גנים של סרטן התאפשר הודות לשילוב של שיטות פיסיקליות, ביולוגיות, ושימוש בשיטות חישוביות.
המאמר על תחומים חדשים במדע ועל הדרכים השונות שבהן “נולדו”.
התפתחות דומה ביונקים אינטליגנטיים
כאשר משווים התנהגות של פילים ולווייתנים – ענקי היבשה וענקי המים – מוצאים ביניהם קווי דמיון גדולים.
מדינות העולם העניות הן הסובלות העיקריות מבעיית המדבור. גם בארץ התופעה קיימת. על הגורמים למדבור ועל פעולות אחדות למלחמה בתופעה זו.
“המודל הספירלי” של התפתחות הטכנולוגיה
לפני כמה שנים החלה מערכת החינוך בארץ בתהליך של הוראת מדע וטכנולוגיה כמקצוע מאוחד. מקצוע מעודכן זה אמור להתאים לעידן הטכנולוגי המודרני ולהיות רלוונטי ומשמעותי יותר לתקופתנו.
במסגרת פעולותיו עסק “מרכז אידאה” (הרחבה על המרכז – בהמשך המאמר) בעשור השנים האחרונות בפיתוח הקוריקולום בנושא זה, בשיתוף ובתיאום עם צוות האגף לתוכניות לימודים במשרד החינוך והתרבות. במקביל עסק המרכז בפיתוח סביבות למידה, המיישמות את עקרונות התוכנית.
במאמר זה ברצוני לשתף את הקוראים במחשבות ותהיות, המעסיקות אותנו בנושא חשוב ומורכב זה של חינוך למדע וטכנולוגיה. תחילה נברר את משמעות המושג טכנולוגיה, תוך הדגשת ההבדל בין מדע לבין טכנולוגיה; ונציג מודל תיאורטי, המשמש אותנו בפעילויות המחקר והפיתוח בתחום.
משאבי למידה במדע וטכנולוגיה – המשאב הבלתי-מנוצל
מהם הגורמים, המשפיעים על בחירתם של מורים למדע וטכנולוגיהבמשאבי למידה ובחומרי העשרה, שבהם הם משתמשים בכיתה? מה דעתם של מורים על הוראת מדע וטכנולוגיה, תוך הדגשת ההיבטים החברתיים? באילו תחומים חשים מורים שהם נזקקים לתמיכה לצורך הוראת מדע וטכנולוגיה, תוך התייחסות להיבטים החברתיים? כיצד שואבים בני נוער מידע? וכיצד הם מעצבים דעה על נושאים מדעיים בעלי השלכות והיבטים חברתיים, העומדים על סדר היום הציבורי? מהם מקורות המידע השימושיים ביותר לבני נוער בתחומים אלה?
טיסתה ה- 28 של המעבורת קולומביה תשלים ארבע שנים של עבודהמאומצת של צוות מדענים ומהנדסים באוניברסיטת תל-אביב ובחיל-האוויר. היא תארך 16 יממות, ובמהלכה יתבצעו בה יותר מ40- ניסויים מדעיים שונים. אחד מאלה הוא ניסוי מיידקס (MEIDEX – Mediterranean Israeli Dust Experiment) שפירושו בעברית – הניסוי הישראלי על אבק בים התיכון.
במרכז המורים הארצי למו”ט בחט”ב
עדכונים וחדשות.
סדנה לתחקירנות במדע וטכנולוגיה.
משאבים:
- הסתברות
- יחידת לימוד חדשה – ”אינטראקציה כוחות ותנועה” (חלק א’
- יחידת לימוד חדשה – ”מערכות תחבורה וייצור”
- יחידת לימוד חדשה ”באופן יסודי ומורכב – אל תוך האטום”
- מאגר מידע ”מערכות בפעולה”
- סביבת למידה ממוחשבת ”מאפייני חיים – דטה מדיה”
- סביבת עבודה ממוחשבת ”מבט לתא החי”
- ספר מומלץ “החיפוש האינסופי”
דילמות אתיות בגנטיקה – פעילות תלמידים בכתה ט’
מורים יקרים, באוניברסיטאות ובמוסדות מחקר ופיתוח ברחבי הארץ, קיימות מחלקות לנוער שוחר מדע, המקיימות פעילויות שונות להעשרת הידע והרחבת האופקים לתלמידי חטיבת-הביניים והחטיבה העליונה. אודה לכם אם תעודדו תלמידים, המגלים סקרנות ועניין בתחומי המדע והטכנולוגיה, ותמליצו בפניהם על חוגים ותחרויות המתקיימות במסגרות אלה. כן מתקיימים ימי עיון, המיועדים לכלל בתי-הספר, בנושאי העשרה מרתקים, והם ניתנים על-ידי טובי המרצים מהעולם האקדמי. נשמח אם תפנו לשם קבלת מידע מפורט ליחידות השונות המקיימות פעילויות אלו, ותבחר.
מוזיאון המדע ע”ש בלומפילד ירושלים .
הנושא שברצוני להעלות, הוא “ציטוט מקורות”; והבעיה החינוכית היא “העדר ציטוט מקורות” במערכת החינוך בארץ. אבל האם אכן זו בעיה? יש האומרים “לא נורא”. עמדתי שלי היא שהבעיה חמורה מאוד, ואציע שלש סיבות לכך. לבסוף אציע כמה פתרונות אפשריים במישור החינוכי.