על המהפכה הטכנולוגית, המהפכה הביוטכנולוגית ועל המיזוג בין שתי המהפכות המוליד תחומים חדשים. הידע המדעי והטכנולוגי הוא משאב כלכלי ממדרגה ראשונה וכדאיות ההשקעה בחינוך המדעי והטכנולוגי אינה מוטלת בספק.
מדע, טכנולוגיה ואמנות כדרך נוספת להנצחה
תוך כדי ההיכרות עם סיפור חייהם ומותם של חיילים/ות בעת מילוי תפקידם, התגלו אספקטים מדעיים טכנולוגיים בתחביביהם של הנופלים או בנסיבות מותם. דרך מקורית זו להנצחת הנופלים קושרת למידה עם ערכים חברתיים.
המיני-מוזיאון מהווה חלק אינטגרלי מחדר המדעים, כסביבה לימודית בין תחומית, המשלבת בין לימוד עיוני לפעילות בדרך ניסוי. פיתוח מערכי ההדרכה וקביעת אופי הפעילות נעשים ע”י התלמידים, נאמני המיני-מוזיאון, בליווי והנחיה של מורה מצוות מדע וטכנולוגיה ובעזרתם של אנשי מקצוע מביה”ס וממוזיאון המדע.
איך ליצור למידה אתגרית בעידן התקשוב
תחרות ארצית “מודלים בטכנולוגיה ומדע” – מודל מתפתח. השימוש במודלים מאפשר הבהרה והמחשה של מושגים מופשטים, ומסייע בשיפור כושר התפיסה המרחבית וההישגים הלימודיים. הנושא רלוונטי להוראת טכנולוגיה ומדע ומשמש כקטליזטור לעבודת צוות בין מוריטכנולוגיה ומדע.
חקר סביבה ימית בראייה רב-תחומית
מיקומו של בית הספר בקרבת הים מהווה גורם מזמן לחקר הסביבה הימית, תוך שילוב תחומי דעת רבים ומגוונים. בית הספר שייך למגזר הדתי ולכן שולב גם תחום היהדות בנושא הסביבה הימית וכך ניתן היה ליישם את היוזמה הבראייה הרב-תחומית של מדעים, אומנות ויהדות.
פיתוח מיומנויות במהלך חקר קונפליקט
הנושאים “מחלקת היונקים” ו”מערכות אקולוגיות” נלמדו בהקשר של חקר קונפליקט אקטואלי, רב היבטים, שבו מעורבים בעלי אינטרסים כלכליים מול ארגונים האמונים על שמירת הטבע והחוק האוסר על ציד והרג אוכלוסיות בר ללא פיקוח.
הלומדים רוכשים יידע ומיומנויות גבוהות בשימושי מחשב ומתוודעים להתפתחות הטכנולוגית במאה ה-20 באמצעות מעקב אחר השושלת המשפחתית שלהם. הם לומדים על “שיאי הטכנולוגיה” שהתפתחו בכל דור, על ההמצאות הגדולות בתקופות השונות וכיצד הן פועלות ומשפיעות על חיינו.
פרויקט בין תחומי במדע, טכנולוגיה ואומנויות בנושא העור, שבו נחשפו התלמידים לשיטות למידה מגוונות כגון: הרצאות מומחים בתחומי הרפואה, סרטים, סדנאות בנושאים שונים כגון שמירה וטיפוח העור, יצירת מוצרי קוסמטיקה וחומרי הגנה על העור, אומנויות (עיבוד עור למוצר) וכסות בע”ח.
גישת המערכת כבסיס לשילוב מדע וטכנולוגיה מטרות הפרויקט – הקנייה ראייה משלבת של מדע וטכנולוגיה והבנת אופי הקשרים בינהם; הבנת השוני בין מאפייניהם של ההיבט הטכנולוגי וההיבט המדעי, והקניית ראייה מערכתית של תופעות ויישומים מוכרים ביום-יום(“גישת המערכת”).
חקר מחלות תורשתיות בקהילה כפרית
יושם מערך למידה בתורשה, בנושא “נישואי קרבים”, המהווה בעיה בכפר כסרא סמיע. כתוצאה מנישואי קרובים יש אחוז גבוה של מומים מולדים (בפרויקט הנידון נבחנה מחלת הסוכרת). תורשה הוא נושא מזמן למעורבות חברתית ודיון בדילמות מוסריות.
על רבייה וחקלאות בהקשרים רב תחומיים
לימוד תהליך הרבייה, הגדילה וההתפתחות של פרחי בצל ופקעת נעשה בדרך חווייתית, לאורך מספר חודשים ובהקשרים רב תחומיים: חקלאות, טכנולוגיה, אמנות פלסטית, מחשבת – ישראל, גיאוגרפיה, ייעוץ חינוכי וכו’. כמו כן פותחה מנהיגות מקצועית בקרב תלמידי חט”בששמשו כמדריכי הפרויקט.
מבט על שחמ”ט: שילוב חברה, מדע וטכנולוגיה
דיון בשאלות החברתיות – ערכיות, לצד מבני הדעת של המדע והטכנולוגיה ומיומנויות החקר, מאפשר הבנה מקיפה יותר של העשייה המדעית – טכנולוגית. הלומדים רואים את הקשר בין החקר המדעי – טכנולוגי לבין בעיות היום-יום. לימודי המדעים שולבו עם שיעוריהמחנך, והתלמידים שותפו בהערכת הפרויקט.
מטמו”ן, המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע
משולש המוחו”ט, אוניברסיטת ת”א ומט”ח.
תכנית הכנס הארצי – תשס”ג; היעדים העיקריים של מרכז הארצי; פעילויות המרכז.