הוראת מדע וטכנולוגיה בחטה”ב – “לקראת מצוינות לכל”
מאמר זה עוסק בדילמה הקיימת בין השאיפה לחינוך לכל ובין השאיפה לחינוך למצוינות ומנסה להראות שאין סתירה בין השתיים. לשם כך נאפיין מהי ”מצוינות” ומהי ”מצוינות לכל” ונציע את האחרונה כמטרה מרכזית בהוראת מדע וטכנולוגיה בחטה”ב. המאמר מתמקד בניתוח מטרה זו ובהשלכותיה על למידת מדע וטכנולוגיה. נדגיש כי המאמר מציע גישה מסוימת להסתכלות על מצוינות, ואיננו סוקר או דן בגישות השונות הקיימות בספרות המחקרית ובפרקטיקה.
פטריות כמחוללות מחלות מפושטות באדם והטיפול בהן
בסקירה זאת נתייחס לייחודן של הפטריות כגורמים, למחלות הנגרמות על ידי פטריות ולקושי בפיתוח טיפולים מתאימים לאור הקירבה הגנטית בין תא פטריה לתא יונק.
השפעת כתיבה לא פורמלית על הבנה מדעית, על נטיות חשיבה ועל תפיסות כתיבה של תלמידי כיתה ח’
המחקר עוסק בחקר המשמעות שיש לשימוש בכתיבה לצורך לימוד מדע. זהו מחקר מונחה תיאוריה שקיבל את השראתו מהשקפה קונסטרוקטיביסטית אודות למידה, מגישות עדכניות לאוריינות מדעית ולטיפוחה כילל התייחסות לאופי מדע ודרכי הטמעתו, מתיאוריות המשלבות את ההיבט הקוגניטיבי וההיבט החברתי בכתיבה ומתיאוריה של חשיבה המתמקדת בנטיות חשיבה. מטרותיו העיקריות של המחקר הן להאיר את הפוטנציאל הגלום בסוגי כתיבה שונים, בעיקר בכתיבה הבלתי פורמלית בלימוד מדע, ולבחון כיצד ממדים בחשיבתם, בהבנתם המדעית ובתפיסותיהם של התלמידים משתקפים בכתיבתם, וכיצד משתנים ממדים אלו בעקבות ההתנסות בכתיבה זו.
פארק טבע רמת הנדיב – חקר אקולוגי בשדה, בכיתה וברשת
פארק טבע רמת הנדיב הנמצא מדרום לזכרון יעקב, משתרע על 4,500 דונם ומקיף את גני הזיכרון שבהם טמונים הברון בנימין אדמונד דה רוטשילד ורעייתו. הפארק מנוהל בדרך המשלבת בין שמירה על ערכי טבע, נוף ומורשת, ובין פעילות לציבור הרחב, מחקר וחינוך.
תנובה רואה בחינוך דור העתיד מטרה ראויה וחשובה. לפיכך, הקמנו שני מרכזי מבקרים (השלישי נמצא בהקמה במחלבת אלון תבור) המסייעים לילדים ולנוער להבין בצורה מעניינת וחווייתית את תהליכי הייצור, השיווק וההפצה של מוצרי חלב, ביצים, עופות ושאר מוצרי מזון לפני הגיעם למרכול. כהשלמה והעשרה לתוכניות משרד החינוך אנו מציעים מפגש אמיתי בין הידע התיאורטי הנלמד בכיתה והמציאות הקיימת במפעלים שלנו.
פיתוח: דר’ יהודה בן חור, דר’ יעל צורן, דר’ עודד בן מנחם. ספר לימוד מסדרת מטמו”ן לכיתות ז’ – ט’. הוצאת המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע.
פעילות לימודית כיתתית ומקוונת בנושא “אתיקה בגנטיקה”
במסגרת הפתיחה להוראת נושא התורשה בכיתה ט’ ערכתי פעילות בתחום האתיקה בגנטיקה, שכללה צפייה בסרט ושימוש במיומנויות דיון בכיתה באמצעות שימוש באתר ”חקרשת”.
משימה בנושא “אסטרונומיה וחקר החלל” להנצחת זכרו של אל”מ אילן רמון
בשלוש השנים האחרונות הפעיל מרכז המורים הארצי למו”ט בחט”ב, ביוזמת המפמ”ר להוראת מדעים ובשיתוף גורמים נוספים פעילויות מגוונות בתחום ”אסטרונומיה וחקר החלל והיקום”. אבן הפינה לפעילויות אלו הונחה בשנת 2002, לקראת השיגור של מעבורת החלל ”קולומביה”. הפעילויות כללו ניסויי מעבדה, עבודות חקר באינטרנט, תחקירנות בתמיכת מומחים, בניית דגמים ועוד.
הכנס הארצי להוראת מו”ט בחט”ב
- תוכנית הכנס
- דבר המערכת
- הרצאות מליאה:
- סדנאות מוזמנות:
- הדגמות וקסמים ברוח משעשעת וההסברים המדעיים שבבסיסם
- ז’ול ורן – בין מדע לדמיון
- חדש בגן המדע ע”ש קלור – האקו-ספירה, סביבה מיוחדת ללימוד סביבה
- מדע פופולרי בכיתה: חיידקים זוהרים ורובוטים אנושיים
- ציפורי הבר בחצר הבית – התנסות חווייתית ולימודית מחוץ לכיתה
- קסם הרטוריקה – פיצוח ה”מערכת החיסונית”
- שימוש בחידות מחיי היומיום לפריצת גבולות מחשבתיים
- הרצאות מורים:
- אור, צבע וגבורה בחנוכה
- אסטרונומיה תחילה
- גולשים בחלל בכיתת מדעים
- המחשה וקידום אמצעים ויזואליים – כלים שימושיים למורה
- השפעת החקלאות על מערכות אקולוגיות בסביבת מים
- חוקרים עם החוקרים בפארק טבע רמת הנדיב
- טיפוח מצוינות ויצירתיות באמצעות בניית דגמים
- לומדים פיזיקה בלונה פארק
- מ(י)…ידע? יציאה ממידע לידע
- מדעי הרפואה והבריאות
- מצוינות – זאת לא רק סיסמה!
- פרויקט “אילנות” – שילוב ילדי בית הספר אילנות בשיעורי מדעים וטכנולוגיה
- פרויקט דור העתיד לחיי-טק בתעשייה
- פרויקט מחשב כתו”ם (כיתה, תלמיד ומורה) והפעלתו בחט”ב שז”ר כפר-סבא
- פריחת המגמות המדעיות – טכנולוגיות בחטיבה העליונה בעקבות הוראה חווייתית בחט”ב
- תוכנית התערבות טיפולית לשיפור הישגים והגברת המוטיבציה