הסברים של תלמידים בכיתת מדע. כיצד לנתחם, להעריכם ולתת משוב עליהם?
נסו לחשוב כמה הסברים מעורבים בשיעור מדע אחד: התלמידים מסבירים שיעורי בית, תופעות בעולם הסובב אותם ועוד. מחקרים רבים מדגימים את קשיי התלמידים בהבנה, בהבניה ובהערכה של הסבר מדעי המתואר כמרכיב מרכזי לבניית אוריינות מדעית.
ממחקרים עולה שתלמידים מתקשים לרכוש מיומנויות במהלך לימודיהם ללא הנחיה והוראה ישירה ומכוונת של המיומנויות, החשובה לשם הקניית כלים שיאפשרו לתלמידים למיין את המידע הרב, להפעיל ביקורת על מהימנות המידע, להפיק ידע חדש, לייצגו ולהציגו ועוד. כל אלו מהווים נדבך הכרחי בתהליך של פיתוח אוריינות מדעית.
האם להאמין למידע שמצאתי באתר חדשות מכובד באינטרנט? כיצד מחפשים נתונים בספריות דיגיטליות ובמסדי נתונים? יכולתנו לפתור בעיות באופן מוצלח תלויה ביעילות שבה אנו מתקשרים עם סביבות העבודההדיגיטליות, ובשליטתנו במיומנויות חשיבה ייחודיות לעבודה בסביבות אלה.
ז’ול ורן והוראת המדע בבתי הספר
ספריו של ז‘ול ורן היוו מקור השראה לחוקרים ולמהנדסים מפורסמים שעמלו בפיתוח מנועי רקטות וטילים ששימשו לחקר החלל. מובאות מספר דוגמאות מספריו של ורן שבהן ניתן להשתמש בכיתה כדי להעשיר את שיעורי המדע ולדרבן תלמידים לקרוא את ספריו.
החידות שסביבנו – העושר המדעי שמאחורי שאלות תמימות
בשלב שבין הילדות המוקדמת לנעורים, הופכים הילדים משואלי שאלות בעלי סקרנות ליצורים פסיביים ומשועממים. האם ניתן לטפח תלמידיםסקרנים, שואלי שאלות? האם אנו כמורים מעודדים שאלות? ומאיזה סוג?
הוראת מיומנות הטיעון במודל של מעגל למידה
הקניית מיומנות הטיעון בתחום התוכן הנלמד ושילובה עם דוגמאות מחיי היום-יום הפך את תהליך הלמידה למוצלח יותר והקנה למיומנות חשיבות רבה יותר בעיני התלמיד.
לקט פעילויות המבוססות על כתבות חדשותיות