תקלת קצר אפשרי במכוניות מאזדה 3

תחום תוכן
פיזיקה
נושא מרכזי
אנרגיה
כיתה
ח, ט
עבר אישור

בהודעות בתקשורת שנמסרו ב- 18.2.08 על ידי דלק מוטורס בע”מ, יבואנית מזדה בארץ נקראו אנשים שברשותם רכב מסוג מזדה 3 משנת 2003 להגיע למוסכים לביצוע פעולה שתפחית את הסיכון להופעה של תקלה בפעולת מחשב הרכב ובעקבותיו שיבוש בתהליכים שונים במכונית הנשלטים על ידי המחשב.

 

ראיון עם מהנדס רכב ששודר בבוקר ה-19.2.08 בגלי צה”ל, הובהרה התקלה. התברר במכונית מזדה 3 קיימת קבוצה של תילים מוליכים המחברים את מצבר המכונית  עם המחשב השולט ומנווט ומנטר את פעולות המכונית. כל תיל בקבוצה זו הוא בעל ציפוי מבודד משלו. קבוצת התיילים מאוגדת לצמה שעוברת בצינור פלסטי משורשר (דומה לזה בו עוברים תיילי החשמל בקירות הבתים).  מיקום אגודת התילים הספציפית במזדה 3, גורם לחיכוך מתמיד בינה לבין ראש המנוע העשוי מתכת. הרעידות, החיכוך המתמיד והחימום גרמו בכמה מקרים לקריעה ופגיעה גם בצינור המשורשר וגם בציפוי המבודד של חלק מן התילים. נוצר מגע בין התיל לבין ראש המנוע וגרם לקצר (מעגל עם התנגדות נמוכה ביותר). כתוצאה מכך תילים אחרים הוליכו במידה מועטה והחלקים במחשב המכונית אליהם הם מחוברים הושבתו. בעקבות זאת נפגעו תפקודי המכונית הנשלטים על ידי אותם רכיבי מחשב.

 

בעלי הרכב נקראו למוסכים בהם הוספה שכבת בידוד נוספת מגומי לצינור המשורשר ובכך הוקטנה סכנת היווצרות הקצר.

 

 

הפנייה לכתבה ב-Ynet

 

 

למורים מומלץ לקרוא את הכתבה ולנסות לנתח את התופעה שעלולה להתרחש ברכב תוך שימוש במושגים ועקרונות שנלמדו בנושא החשמל. ניתן לקשר זאת לניסויים אודות קצר שמבצעים בכיתה. ולצייר את המעגל החשמלי הרלבנטי כשהרכב תקין או פגוע.

עודכן לאחרונה

05.07.2017

יוצר הפעילות

ליאורה ביאלר