גיליון לקט מתוך “קריאת ביניים” – עשור למרכז המורים הארצי

גיליון לקט קריאת ביניים

דבר המערכת

 

עשור למרכז המורים הארצי מו”ט בחט”ב

זהבה שרץ

 

ברכות בסימן מצויינות

שושי כהן

 

“המורה, למה כתוב בספר שבמאזניים מודדים מסה – הרי במאזנים שוקלים!”

אחד ממושגי היסוד המופיעים בתכנית הלימודים למדע וטכנולוגיה בחט”ב הוא המושג “מסה”. המאמר מציג מהי “למידה משמעותית” והצעות לדרך חלופית להוראה משמעותית של המושג מסה.

 

קשר כימי – מה זה? האם ואיך מושג זה קשור ללימודי כימיה בחטיבת הביניים?

כיצד ניתן להסביר את העובדה שחומרים נמצאים במצב צבירה נוזל או מוצק? מה מחזיק את האטומים, את היונים או את המולקולות יחד? מהו הכוח שמחזיק את אטום החמצן ואת שני אטומי המימן יחד כמולקולה? התשובה בשתי מילים: קשר כימי.

 

הערכה לשם למידה

הערכה לשם למידה (הל”ל) היא הערכה מעצבת הכוללת חמישה שלבים. במסגרתה אוספים ראיות על הלמידה באמצעות כלים ומסיקים היכן נמצאים הלומדים בדרך להשגת יעדי ההוראה. במאמר מתוארים השלבים החיוניים ללמידה ולצמיחה.

 

שימוש בחדשות מדעיות בכיתה

חדשות בכלל וחדשות מדע בפרט זמינות לנו בכל מקום ובכל זמן – בעיתונים ובמגזינים, בטלוויזיה ובאינטרנט. רבים מהמורים למדעים נמענים מהשימוש בחדשות מדעיות בשיעוריהם. מטרתו של מאמר זה הוא לעודד את המורים למדעים להשתמש במידע מדעי חדשותי.

 

למידה טעונת אנרגיה

במאמר מוצגת מורה המדגימה כיצד ללמד מיומנויות חשיבה באופן מפורש (כגון איסוף מידע והערכתו וקבלת החלטות) תוך הובלת התלמידים לחקר תכנים מדעיים.