גיליון 18 ל”קריאת ביניים”

כריכה קדמית גיליון 18 ל"קריאת ביניים"

דבר המערכת

חדש במדע

קשרים במים

כימיה מסוג חדש המבוססת על יחסי גומלין בין מולקולות במים, עשויים להניב חומרים חדשניים העמידים בלחץ אך גם מגלים גמישות. גישה מקורית זו נוצלה לייצור מסנן לננו חלקיקים, שלא רק מפשט את התהליך של מיון החלקיקים לפי גודלם אלא גם מתפרק לצורך ניקוי והוא קל למחזור.

הגנטיקה של החרדה

תחושת החרדה המתעוררת בנו במצבי מצוקה מאפשרת לנו להתמודד עם איומים ולשרוד. אנשים מסוימים מתקשים לחזור לשגרת חייהם הנורמליים, והם חשופים יותר להפרעות כמו תסמונת פוסט-טראומטית, אנורקסיה, חרדה ודיכאון. כיצד בדיוק מתאושש הגוף לאחר שהגיב למצב לחץ

חולף? ומהם המנגנונים המוחיים האחראיים להתמודדות הגוף עם לחץ?

 

משדה המחקר וההוראה

הנחתום שמעיד על עיסתו – לקראת מקצוענות בהוראת מיומנויות במדע וטכנולוגיה

כיצד לפעול כך שתכנית לפיתוח מקצועי של מורים ומדריכים תהיה לא רק מעניינת אלא גם פיקטיבית ותביא לשינוי משמעותי? חוקרים ואנשי חינוך טוענים כי חייב להתבצע תיווך בין ההשתלמות לבין היישום בכיתה. התכנית לפיתוח מקצועי מבוססת-עדויות נותנת מענה לסוגיה זו.

אשנב לתכנית “מיומנויות למידה במדע”

התכנית מיומנויות למידה במדע משלבת מיומנויות למידה בתכנים הנלמדים בכיתה ומציעה שיטות מגוונות, דרכי עבודה וחומרים לתלמיד ולמורה אשר נועדו לסייע בהקניה מתוכננת, מפורשת ומתווכת של מיומנויות למידה לאורך זמן. התכנית היא תרגום של תכנית שפותחה במח’ להוראת מדעים, מכון ויצמן בשיתוף עם Nuffield Curriculum Center    מאנגליה. היא מופעלת מאז שנת 2006 בכ- 3000 בתי ספר באנגליה.

ממידע להבניית ידע בייצוגים חזותיים: גרפים וטבלאות

המאמר מציג כלי למורים בבואם ללמד תלמידים להתמודד עם ייצוגים חזותיים כגון ניתוח גרפים וטבלאות. הכלי נבנה והתפתח במשך מספר שנים ונמצא יעיל בסיוע למורים בהבניית שאלות בנושא גרפים וטבלאות – באופן מדורג על פי שלבים מוגדרים.

 

פדגוגיה חדשנית

פדגוגיה חדשנית ודמות הלומדים הרצויה במאה ה- 21

בתי הספר נדרשים להטמיע “פדגוגיה חדשנית” כדי להתאים את עצמם למציאות הדינאמית והמשתנה שבה הם פועלים. פדגוגיה זו מגדירה את מטרות החינוך, את דמות הלומדים הרצויה ומתארת את תכנית הלימודים, את תהליכי ההוראה- למידה-הערכה ואת הסביבה הלימודית בבתי הספר במאה ה- 21.

קהילת למידה מבוססת פרויקטים פדגוגיה לגל השלישי

בחיפוש של מורים ואנשי חינוך אחר פדגוגיה מתאימה למאה ה 21- זוכה שיטת ה- (Project Based Learning (PBLלעדנה מחודשת. בתי ספר ברחבי העולם משתמשים בה כציר מאפיין, כדוגמת High Tech high . גם בארץ מאות מורים משנים את פרדיגמת ההוראה הבסיסית שלהם; מהי השיטה? למה היא מתאימה דווקא עכשיו, וכיצד ניתן ליישם אותה?