גיליון 20 ל”קריאת ביניים”

כריכה קדמית גיליון 20 ל"קריאת ביניים"

דבר המערכת

בפתח הגיליון

למידה התנסותית בלימודי מדע וטכנולוגיה

דבר ראש המינהל למדע וטכנולוגיה: ד”ר עופר רימון

דבר המפמ”ר: שושי כהן

דבר ראש המינהל למדע וטכנולוגיה על שילוב בין חינוך מדעי פורמאלי ובלתי פורמאלי ודבר המפמ”ר על הטמעת התנסויות מרכזיות בלימודי מדע וטכנולוגיה.

 

חזית המדע

בקרת הטעם של פרי הדר

רון פורת

המרכיבים הביוכימיים המבקרים את היווצרות הטעם והארומה הייחודיים של מיני פירות הדר שונים, ובכללם תפוזים, מנדרינות, אשכוליות ולימונים.

חלקיק חדש התגלה

גיורא מיקנברג, עילם גרוס ואהוד דוכובני

ה”היגס” הוא אבן הבניין האחרונה שהייתה חסרה בתאוריית “המודל הסטנדרטי”, המתארת את מבנה החומר ביקום. חלקיק זה התגלה לאחרונה.

 

משדה ההוראה

גישור על הפער בין למידה פורמאלית ללמידה בלתי פורמאלית של מדע

אבי הופשטיין ושרמן רוזנפלד

אין הסכמה ברורה בספרות ביחס להגדרת המושג “למידה בלתי פורמאלית” של מדע. חלק מהבעיה היא שלמידה כזו יכולה להתרחש בסביבות שונות.

מטי בשתי סביבות למידה – תרומת הגישור לחינוך המדעי

ארנה פליק, שרמן רוזנפלד, בת שבע אלון

תרומתה של תכנית התערבות לתלמידים, לצוותים החינוכיים ולמערכות/לסביבות הלמידה במדע וטכנולוגיה בחטיבת הביניים, שפותחה על בסיס מודל לגישור בין סביבת למידה פורמאלית ולבין למידה בלתי פורמאלית.

מה בין מפגשים בתעשייה לעידוד ללמידת מדע וטכנולוגיה?

יעל במברגר

פרויקט במו”ט מתבסס על ההנחה כי מפגש של בנות עם מדעניות ישפר את תפיסותיהן החיוביות על מדע ומדעניות, ישפר

את תחושת המסוגלות שלהן ויגביר בהן את המוטיבציה לבחור במסלול מקצועי מדעי- טכנולוגי.

סיור לימודי בתעשייה הכימית

רחל ממלוק-נעמן

נושא התעשייה הכימית מציג בפני התלמידים נקודות קישור לתחומים אחרים כמו: אזרחות, כלכלה, פיזיקה, ביולוגיה, גאולוגיה או סוציולוגיה. ניתן לשלב בו את היום יום ואת הרלוונטי יישומי כמו: סוגיות בחקלאות או בטכנולוגיה.

פרויקט ENGINEER – דוגמה לגשר בין חינוך פורמאלי לבלתי פורמאלי

מיה הלוי

השיח על הקשר שבין החינוך הפורמאלי לחינוך הבלתי פורמאלי מתקיים בקהילת החינוך המדעי זה שנים רבות. לאחרונה התרבו הניסיונות לאתר את נקודות הממשק ביניהם. אחת מהפעולות לגשר בין השניים היא תכנון משותף של יחידות הוראה-למידה שהן פרי פיתוח של מורים ואנשי חינוך מדעי במערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית ואשר מזמנות למידה בתוך בית הספר ומחוצה לו, למשל בסביבה מוזאלית.

 

משדה החינוך

אסטרטגיית הוראה – תשבצים

אירמה בן משה

שימוש בתשבצים בכיתה כדרך לגיוון הוראת המדעים הופכת את הלמידה לחווייתית ולמשמעותית עבור התלמידים.