בפתח הגיליון
למידה משמעותית בלימודי מדע וטכנולוגיה
שושי כהן
דבר המפמ”ר על התוכנית הלאומית שיזם משרד החינוך בשנת הלימודים תשע”ד: “למידה משמעותית – ישראל עולה כיתה”.
חזית המדע
שימוש בתרכובות נחושת במלחמה בזיהומים ובריפוי פצעים
גדי בורקוב
השימוש בתרכובות נחושת לקטילת מיקרואורגניזים נהפך בשנים האחרונות לנפוץ מאוד.
ארז גרטי
תורת האבולוציה הנה אחד המודלים המקיפים והמבוססים ביותר הקיימים בתחום הביולוגיה, היא נותנת מענה למגוון עצום של תופעות ומהווה את אחד אבני היסוד של התחום כולו.
חינוך והוראת מדעים
לימוד אבולוציה – למה, מדוע ואיך?
רועי צזנה
חשיבותה של הוראת תורת האבולוציה בבתי הספר והצגת כלים ראשוניים באמצעותם מורים יכולים להתמודד עם התנגדויות וטענות כנגד האבולוציה.
מהי למידה משמעותית? האם הוראה פרונטלית יכולה להיות משמעותית?
תמי יחיאלי
תפיסתו של המושג “למידה משמעותית” לפי אוזובל, את התנאים שהוא הציב לקיומה של למידה זו ואת הטענה כי הן למידה משמעותית והן למידה לא-משמעותית יכולות להתרחש כתוצאה מהוראה פרונטלית ומהוראה בשיטות אחרות, ראוי לאימוץ.
מחוץ לצנרת (לצינור): לדמיין מחדש את החינוך המדעי ללא-מדענים
דבורה כהן
בחינה מחדש של כמה ממטרות החינוך המדעי לאור שלושה ממצאים מרכזיים על מעורבות הציבור במדע, ודיון ביישומים למחקר ולפרקטיקה-לפעולה בשטח.
מחקרים בהוראת מדעים
לצייר אנרגיה: יצירת ייצוגים חזותיים כדי ללמוד ולהבין
אורית פרנפס ורותם טרכטנברג-מסלטון
הצגת מודל הוראה שמשלב פעילויות שבהן תלמידים יוצרים ייצוגים חזותיים כדי ללמוד ולהבין נושאים במדעים, ובחינת תפקיד המורה בהובלת גישה חינוכית זו.
להבין “מה עובר” על חלקיקים: התנסות בהדמיה שיתופית ללמידת המודל החלקיקי של החומר
אילון לנגבהיים ושרונה ט. לוי
המודל החלקיקי של החומר אשר נכלל בתכנית הלימודים לכיתה ז’ מפגיש את התלמידים עם רעיון בסיסי בעל חשיבות מכרעת במדע: ניתן לייצג מערכות בטבע באמצעות מודל ולהסביר בעזרת מספר קטן של כללים מגוון גדול מאוד של תופעות.
משדה ההוראה
רוני מועלם
למידה על כלי נגינה חושפת את הלומדים לעולמה המופלא של המוזיקה. עולם זה כולל עקרונות פיזיקליים פשוטים המאפשרים לנו להבין את פעולתם של כלי הנגינה השונים.
רמזים לתמונות השער
בעמוד השער מופיעות שתי תמונות. הרמזים שבכתבה יסייעו לכם לפתור את החידה מה רואים בתמונות השער.