גיליון 24-25 ל״׳קריאת ביניים״

גיליון כפול זה עוסק בשני נושאים מרכזיים. שני הנושאים כלולים בתכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה בחטיבות הביניים. הנושא הראשון הוא ”אנרגיה“ שעליו ניתן למצוא ספרות ענפה המתייחסת להוראת התכנים, המושגים ולדרכי הוראתם. הנושא השני ”טכנולוגיה“ שאל שילובו בהוראת המדעים מופנה זרקור בשנתיים האחרונות. בשני נושאים אלה עסקו גם כנסי המורים האחרונים. חשיבותם של נושאים אלה בהוראת המדעים משתקפת במאמרים של גיליון זה.

ScreenHunter_520 Aug. 07 16.52

דבר המערכת

בפתח הגיליון

החינוך הטכנולוגי ומושג האנרגיה בראי תכנית הלימודים
שושי כהן

הפיתוח של מערכות טכנולוגיות והתרחבות השימוש בהן כדי לחמם, ובעיקר כדי ליצור זרם חשמלי בתחנות הכוח, מצריך התייחסות רחבה למושג אנרגיה הכוללת גם היבטים טכנולוגיים. מכאן עלה הצורך להורות את נושא האנרגיה באופן אינטגרטיבי המשלב בין הידע המדעי לידע הטכנולוגי.

מאמר עמדה

החינוך המקצועי החדש – אתגרים וכיוונים
סטף ורטהימר

אחר אלפיים שנות גלות שבהן לא ניתן לנו לחיות חיים פרודוקטיביים ונורמליים והוכרחנו להתפרנס מחלפנות כספים ומסחר – ניתנה לנו הזדמנות להבריא. להפוך מעם של פליטים ונודדים לעם הנטוע באדמתו ועוסק במלאכות יצרניות.

חזית המדע

פצלי שמן – סלעים אוגרי אנרגיה
צֶבי מינסטר

המונח פצלי שמן מתייחס לסלעי משקע אשר מכילים תכולה גבוהה יחסית של חומר אורגני במצב צבירה מוצק )קרוגן( שאותו ניתן להפוך )בחימום( לנפט גולמי נוזלי ולגז. לחילופין ניתן לשרוף את החומר האורגני בתנאים מבוקרים ולהפיק ממנו אנרגיה תוך כדי ייצור נפחים גדולים של אפר שאריתי.

הפקת נפט מפִּצלי שמן
הדס רוזן, חגית טישלר, שרון גולדרינג

הפקת נפט מפצלי שמן היא סוגיה מורכבת. הבנת הנושא מחייבת ידע מדיסציפלינות שונות. נקיטת עמדה היא תלוית השקפות, אינטרסים וערכים.

הוראת מדעים

לדקלם את המלים או לשיר את השיר?
ירון להבי ובת שבע אלון

תארו לעצמכם שתלמיד בכיתה שבה אתם מלמדים ושמו תָם, קורא תיגר על כל מה ששמע בנוגע לאנרגיה ושואל: בספר כתוב שיש סוגים שונים של אנרגיה, אבל איך יודעים שהם סוגים שונים של אותו הדבר עצמו ולא דברים השונים באמת זה מזה?

לשחק באנרגיה
יורם אורעד

אנרגיה היא מושג המהווה בסיס להתרחשותן של תופעות טבע ושל פעולות שימושיות מגוונות. היא נוכחת בחיינו כל העת, ותהליכים של אנרגיה מתרחשים סביבנו ללא הרף, בסביבתנו הקרובה והרחוקה כאחת.

 

משדה ההוראה

מושגים בסיסיים בננוטכנולוגיה להוראה בחטיבת הביניים
רון בלונדר וסוהיר סח’ניני

ננוטכנולוגיה אמנם עוסקת בגדלים קטנים מאוד, אך היא בעלת פוטנציאל גדול. היא נכנסה במהירות למודעות בכל תחומי המדע וההנדסה, עם השלכות על אתיקה, כלכלה, יחסים בין-לאומיים, חיי יומיום ואפילו על תפיסת האנושות לגבי מיקומה ביקום.

חום, אנרגיה וקיני נמלים
תלמידי חט”ב קציר א’, רחובות, תום ביאליק, אהוד פוניו, עופר פיינרמן

תהליך חקר חדשני בנושא התנהגות נמלים התבצע במהלך שנת הלימודים תשע”ד על ידי תלמידי כיתה ט’ הלומדים בתכנית נחשון בחט”ב במרכז הארץ, כחלק מפרויקט החקר הנדרש בתכנית הלימודים. פרויקט זה התבסס על עקרונות למידה פעילה ממוקדת-תלמיד, הוראה שיתופית, שילוב של סביבת לימודים פורמלית ובלתי פורמלית, מפגש בלתי-אמצעי עם חזית המדע ועם חוקרים במכון המחקר ולימוד באמצעות מאמרים מדעיים מתורגמים ומעובדים.

“ארץ זבת חלב ודבש… ושמן זית”
עדינה ארבל

כיום מערכת החינוך שמה דגש על “למידה משמעותית”. יש קולות המנסים לברר מהי , מהם מרכיביה, כיצד ניתן למדוד או להעריך את תוצאותיה. אחרים תוהים באיזה אופן “משמעותי” למידה זו שונה מהמקובל עד כה. אלה ואף אלה דנים בשאלה מתוך עניין וצורך לשפר, לשכלל ולדייק את תהליכי ההוראה – למידה.
פרויקט פרופיילס שהוא פרויקט של האיחוד האירופי, יכול לספק מענה לסוגיה זו. במסגרת הפרויקט פיתחו מורים יחידות לימוד בגישת החקר הרלוונטיות לעולם התלמידים ובנושאים מדעיים מגוונים. פיתוח יחידות הלימוד מדגיש את הקשר שבין ההתפתחות המקצועית של המורים למדעים – כמיישמים רעיונות פדגוגיים ומפתחים חומרי למידה המותאמים לצורכי תלמידיהם – לבין טיפוח לומדים בעלי אוריינות מדעית בסביבה חברתית עתירת טכנולוגיה, כל זאת כדי לתרום (ולו במעט למשמעותיות הלמידה).

 

יצאו לאור: