חוק המנוף ומנופים מסוג ראשון

תחום תוכן
ביולוגיה, פיזיקה
נושא מרכזי
כוחות ותנועה, מערכות טכנולוגיות ותוצרים
כיתה
ח
פעילות
התנסות, סרטון
עבר אישור

תקציר

מיועד למורי מורים.
השיעור המצולם “חוק המנוף ומנופים מסוג ראשון” עוסק בהסבר פעולתו של המנוף תוך כדי התנסות
כיתתית בדרך החקר. בשיעור מוצגים המספריים כדוגמה למנוף מסוג ראשון.

ידע קודם: כוחות ושקול כוחות, החוק השלישי של ניוטון
מטרות השיעור: להדגים –

  • תהליך של הבניית ידע בנושא מנופים
  • הפקת ידע מסיפור
  • שיטות הוראה תוך כדי התנסות
  • ניסוי שמטרתו זיהוי חוקיות מתמטית של “חוק המנוף”
  • איסוף נתונים והצגתם (טבלה), דיון כתתי והסקת מסקנות
  • השגת ביצועי הבנה והכרת מכשירים מחיי יום שפעולתם מבוססת על “חוק
    המנוף” (“מנוף מסוג ראשון”)

 

הפנייה לסרטון:

 לצפייה במסך מלא לחצו כאן

 

 

הקשר לתכנית הלימודים (מתוך תכנית הלימודים במקצוע מדע וטכנולוגיה לכיתה ח’, תחום תוכן מדעי החיים – ביולוגיה, 1024.)

נושא מרכזי: כוחות ותנועה
נושא משנה א: כוחות ופעולתם על גופים
נושא משנה ב: השפעת השימוש בכוחות על החברה ועל הסביבה
רעיונות והדגשים: ישנן מכונות המאפשרות הגברת כוח (6)
ציוני הדרך לכיתה ח’:

  • מנוף
    • הסבר פעולת המנוף כתלות בין אורך זרוע הכוח לזרוע המשא.
    • דוגמאות למנופים בחיי היומיום: נדנדה, מאזניים, מספרים, לום.

אסטרטגיות הוראה ולמידה: למידה התנסותית, למידה בדרך החקר

מיומנויות למידה:

  • ניסוח שאלה מחקר
  • ביצוע ניסוי מבוקר הכולל מדידות
  • איסוף נתונים מניסוי
  • הסקת מסקנות מניסוי
  • ניסוח תיאורי וניסוח תאורטי של חוק המנוף

ציוד וחומרים לשיעור:
מקרן, מצגת, מוט באורך 1 מטר. בקבוק 1.5 ליטר מלא במים, בד לכיסוי הבקבוק, 2 גומיות. קרש באורך 1.80 מטר, לבנה, מוט באורך 1.5 מטר 2 בקבוקים של חצי ליטר, מלאים ב-300 מיליליטר מים, מכוילים בניוטונים (ערך השנת ניוטון אחד, הסימונים יעשו בטוש לא מחיק).
תקציר: השיעור המצולם “חוק המנוף ומנופים מסוג ראשון” עוסק בהסבר פעולתו של המנוף תוך כדי התנסות
כיתתית בדרך החקר. בשיעור מוצגים המספריים כדוגמה למנוף מסוג ראשון.

הערות והמלצות נוספות:

  • מומלץ לתלות את המוט מהתקרה ולא כפי שמודגם בשיעור המצולם כדי להשיג דיוק רב יותר באיזונו.
  • בפתח הנושא כאשר המורה מבקשת הצעות מהתלמידים לגבי אורך המוט המונח על כתפה, ניתן לערוך הצבעה
    על הצעותיהם של התלמידים ולדון על דרכי ההכרעה במדע במטרה להקנות ערכים של השיטה המדעית.

עודכן לאחרונה

14.11.2017