התאמות יצורים חיים לסביבתם

תחום תוכן
ביולוגיה
נושא מרכזי
מערכות אקולוגיות
כיתה
ח
פעילות
התנסות, סרטון
מיומנויות
עיבוד ממצאים והסקת מסקנות, שיתוף, תקשוב
עבר אישור

תקציר

מיועד למורי מורים.
השיעור המצולם “התאמות יצורים חיים לסביבתם” עוסק בהתאמות מבניות, התאמות פיזיולוגיות
והתאמות התנהגותיות של יצורים חיים לסביבתם ומדגיש את ההתאמות הפיזיולוגיות תוך התמקדות על
ההתאמות הפיזיולוגיות. התלמידים מפיקים מידע מכרטיסיות הכולל תמונות וטקסט על יצורים חיים החיים בארץ
ישראל, מאתרים מידע, יוצרים טבלה שיתופית וממלאים בה את האינפורמציה שאספו לטובת כלל תלמידי הכיתה.

ידע קודם:
צרכים לקיומם של יצורים חיים, גורמים ביוטיים ואביוטיים, הסביבה מספקת צרכים חיוניים לקיומם של יצורים חיים.

מטרות השיעור:

להדגים –

  • שיעור המבוסס על הבניית ידע בנושא התאמת יצורים חיים לסביבתם;
  • הפקת מידע מתמונות ומטקסט;
  • מיון התאמות של יצורים לקטגוריות: בהתנהגותיות;
  • בנית טבלה שיתופית והתנסות במילואה;
  • הסקת מסקנות וגיבוש עמדה.

 הפנייה לסרטון:

לצפייה במסך מלא לחצו כאן

 

 

הקשר לתכנית הלימודים (מתוך תכנית הלימודים במקצוע מדע וטכנולוגיה לכיתה ח’, תחום תוכן מדעי החיים – ביולוגיה, 1024.)

נושא מרכזי: מערכות אקולוגיות
נושא משנה ב: יחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם
רעיונות והדגשים:
קיימת התאמה בין יצורים לסביבתם (62)

ציוני הדרך לכיתה ח’:
התאמת צמחים ובעלי חיים לסביבתם

  • בתי גידול לדוגמה: שלולית, מדבר, חורש
  • התאמה לבית גידול:
    • התאמה במבנה לדוגמה: קנוקנות של צמחים מטפסים בחורש, רגלים ארוכות לגמל במדבר.
    • התאמה בתהליכים (פיזיולוגיה) לדוגמה: שינוי צבע בזיקית להסוואה בחורש, הפרשת מלחים בדגים בסביבת מים מלוחים.
    • התאמה בהתנהגות, לדוגמה: התקהלות להקות פינגווינים במדבריות הקרח, להתחממות, הסתתרות מכרסמים במחילות בחולות במהלך היום.

 

אסטרטגיות הוראה ולמידה: למידה שיתופית מתוקשבת

מיומנויות למידה:

  • הפקת מידע מתמונות, הפקת מידע מטקסט
  • מיון
  • איתור מידע מתוקשב
  • התנסות בלמידה באמצעות מסמך שיתופי
  • התנסות ביצירת טבלה שיתופית
  • הסקת מסקנות

ציוד וחומרים לשיעור: מקרן, מצגת, מחשבים (לכל שני תלמידים מחשב), כרטיסיות מידע
תקציר:
השיעור המצולם “התאמות יצורים חיים לסביבתם” עוסק בהתאמות מבניות, התאמות פיזיולוגיות והתאמות התנהגותיות של יצורים חיים לסביבתם ומדגיש את ההתאמות הפיזיולוגיות, תוך התמקדות על ההתאמות הפיזיולוגיות. התלמידים מפיקים מידע מכרטיסיות הכולל תמונות וטקסט על יצורים-חיים החיים בארץ ישראל, מאתרים מידע, יוצרים טבלה שיתופית וממלאים בה את האינפורמציה שאספו לטובת כלל תלמידי הכיתה.

הערה והמלצות נוספות:

  • השיעור מציין ומציג כי לצמחים לא קיימות התאמות התנהגותיות. האם הצגה זו מדויקת? האם פוטוטרופיזם, פריחת לילה או יום, תנועת הקרקפת של החמנייה היא התאמה פיזיולוגית או התנהגותית?
    לפי פרופ’ עמרם אשל מהמחלקה למדעי הצמח, אוניברסיטת תל-אביב התשובה איננה מוחלט. תוכלו לקרוא על תשובתו המלומדת באתר בשער, קהילה אקדמית למען החברה בישראל (ע”ר) במדור מאגר שאלות ותשובות.
  • בסיכום השיעור ניתן להראות את הסרטון “ראם בחי בר ביוטבתה” (עד דקה)
  • בסוף התהליך ניתן להדפיס את הקובץ המשותף שנוצר, לשכפל ולחלק לכל התלמידים או לשלוח
    באמצעים אלקטרוניים.
  • שיעורי הבית שניתנו כמשימת הערכה ניתן לקיים בשיעור הבא בכיתה.

עודכן לאחרונה

08.05.2018

יוצר הפעילות

השיעור המצולם תוכנן ובוצע ע"י מרכז מורים ארצי למו"ט בחט"ב בשנים 2013 – 2015.