מבנה החומר

תחום תוכן
כימיה, פיזיקה
נושא מרכזי
חומרים
כיתה
ח
פעילות
שעה פרטנית
עבר אישור

תקציר

שתי יחידות ההוראה עוסקות במבנה החומר כאשר היחידה הראשונה מיועדת להבהרת המושגים : אטום, מולקולה, יסוד ותרכובת והיחידה השנייה מרחיבה ומעמיקה את הבנת מבנה היסודות ותכונותיהם, מבנה טבלת היסודות ומבנה האטום. בפעילויות שבשתי היחידות מושם דגש על נתינת מענה לקשיי התלמידים מתוך הנחת עבודה שהתלמידים כבר נחשפו לחומרי הלימוד בכתה.
יחידות ההוראה מקיפות את חומר הלימוד המועבר בכתה וכוללות עבודה פרטנית של התלמידים תוך הערכה מתקנת מצדו של המורה לאורך מהלך העבודה עם התלמידים. ביחידות נעשה שימוש באמצעי הוראה מגוונים הכוללים אנימציות, שימוש במודלים, שימוש במאגרי מידע אינטרנטיים וצפייה בסרטונים. בחלקה האחרון של היחידה מתבצע מבדק הערכה שמטרתו למדוד את הישגי התלמידים.

הפנייה ליחידות הוראה

כיתה: ח’

מטרות יחידות ההוראה:

בתחום התוכן:

א.       חזרה על חומר הלימוד של כתה ז’: המבנה החלקיקי של החומר.

ב.       הכרת המושגים אטום, מולקולה, יסוד תרכובת

ג.        הכרת תכונות היסודות ומבנה היסודות.

ד.       הכרת מבנה האטום והמאפיינים של הרכיבים התת-אטומיים שלו.

ה.      קריאה וכתיבה בשפה הכימית של יסודות.

ו.       יכולת להפיק מידע רלוונטי מטבלת היסודות, לזהות בה מתכות ואל-מתכות ולתאר את המאפיינים של המשפחות הכימיות הבאות: גזים אצילים, הלוגנים ומתכות אלקליות.

 

בתחום המיומנויות:

א.       התנסות בהפקת מידע מטבלה ובניית טבלה.

ב.       זיהוי, איפיון ומיון חומרים על פי תכונות ומבנה.

ג.       השוואה תוך זיהוי הדמיון והשוני שבין החומרים.

ד.      התנסות בשימוש במאגרי מידע ממוחשבים.

ה.      התנסות בשימוש במודלים מוחשיים.

עודכן לאחרונה

23.05.2017

יוצר הפעילות

ציפי היימן