גיליון 26-27 ל״׳קריאת ביניים״

ScreenHunter_519 Aug. 07 16.52

דבר המערכת

בפתח הגיליון

בעידן של זמינות מידע ושיתוף ידע החינוך המדעי טכנולוגי הופך מאתגר יותר מאי פעם
אביבה בריינר

למהפכת המידע בכלל ולהופעת התקשורת הרשתית יש השלכות על מערכת החינוך ועל הוראת המקצוע מדע וטכנולוגיה. תכנית התקשוב הלאומית של משרד החינוך שמה דגש חזק על קידום פדגוגיה חדשנית תוך הטמעת טכנולוגיות מידע ותקשורת והתאמתן למיומנויות המאה-21. מיומנויות אלה מובנות בין היתר על שיתוף
הידע בקהילות מורים, למידה שיתופית בצוותי חקר, למידה שיתופית בין ביה”ס שונים, בין קבוצות תרבותיות שונות חוצה גבולות.

חזית המדע

שטיפת תוצרת חקלאית טרייה במים חמים: שיתוף פעולה במודל ‘המשולש הקדוש’ להצלחת החקלאות בישראל
אלעזר פליק

חקלאות מודרנית מתמודדת עם אתגרים רבים כמו תחרות בשווקים, ירידה בכמויות המים ובאיכותם, הקטנת שטחי עיבוד חקלאיים לטובת אורבניזציה ומִדבור, היבטים סביבתיים, איבוד ובזבוז מזון טרי ומעובד ואבטחת מזון רציף .לאחרונה גם ההתחממות הגלובלית החלה להשפיע לרעה על החקלאות, דבר המהווה אתגר נוסף ומסובך לחוקרים. השגשוג והייחודיות של החקלאות הישראלית לאורך עשרות שנים, כנגד כל הסיכויים, נובע בעיקר משיתוף פעולה בין החקלאים, המדריכים החקלאיים והחוקרים.

איך עושה אלמוג?
פורסם לראשונה באתר מסע הקסם המדעי.

הממצאים שפורסמו באחרונה בכתב-העת המדעי “רשומות האקדמיה הלאומית למדעים של ארה”ב” (PNAS), מסבירים כיצד הצליחו האלמוגים לבסס שוניות גדולות. עד כה היה נהוג לחשוב שמושבות אלמוגים השוכנות, לדוגמה, באזורים בעלי זרם חלש, נתונות בסכנה, כיוון שהן עלולות להיקלע למחסור חמור במזון ולהצטברות של
פסולת. ובכל זאת, האלמוגים שורדים, ואף משגשגים.
הוראת מדעים

למידת חקר שיתופית בעידן הרשת – חשיבותה של למידה שיתופית בתהליכי חקר מדעי בעידן התקשוב
רפי דודזון

למידת חקר בעידן הדיגיטלי מתאפיינת בהבניית ידע משותפת החוצה גבולות של מקום, זמן ותחומי דעת מדעיים. רשת האינטרנט מאפשרת זאת לקהילת חוקרי המדע כמו גם למורים ותלמידים בתחומי החינוך המדעי בבתי הספר.

פיתוח אוריינות סביבתית בקרב תלמידים באמצעות למידה משתפת
עידית אדלר, מיכל ציון וזמירה מברך

מאמר זה מציג מודל לפיתוח אוריינות סביבתית בקרב תלמידים, שבו שולבו שתי ההשקפות השונות של החינוך הסביבתי: זאת הרואה חשיבות רבה בקידום יכולות קוגניטיביות מסדר גבוה, וזאת הרואה בהיבט ההתנהגותי את המטרה של החינוך הסביבתי.

הכאילו-מוחשי והמופשט לכאורה איך נוכל לשפר את הדיאלוג מורה-תלמיד בהוראת המדעים?
רות וולק ורות ברנשטיין

המאמר מציג את ההבדל בין הדרך שבה המורה רואה את תוכני הלימוד ובין האופן שבו הם נקלטים ע”י התלמידים. הוא אינו יוצא דופן בשיעורי המדעים. לעתים מזומנות תלמידים, ביחוד המתקשים שביניהם, מפרשים את תוכני הלימוד מנקודת מבט שונה מאוד מנקודת המבט המדעית. אם המורים אינם מודעים להבדל הזה, עלול להיווצר מצב של “כאילו” דיאלוג.

תרומת המורים להפעלת אנימציות בכיתה – מחקר והתפתחות מקצועית של מורים
חגית ירדן

מאמרים בהוראת המדעים מראים כי למידה והוראה באמצעות אנימציות מפשטת, מנגישה, ואף מקדמת הפעלת רמות חשיבה גבוהות. אולם, על אף שאנימציה מציגה מודל דינמי של תופעות מורכבות, סרטוני האנימציה מייצרים גם אתגרים אינטלקטואלים עבור הלומדים.

משדה ההוראה

‘המורה, תני לנו מבחן במקום עבודה!’ למידה שיתופית במדע וטכנולוגיה – פרויקטים בית ספריים
אירמה בן משה

הלמידה השיתופית קשה לעיכול לתלמידים המורגלים להוראה פרונטאלית ואילו המורים צריכים להתרגל למצב שבו הם ממלאים תפקיד כמנחים ולא עוד מקור הידע הבלעדי. הכתבה מציגה שלוש מיזמים שבהם מתקיימת למידה שיתופית.

חוקרים טלפונים חכמים
אודי מלכה

חוקרים טלפונים סלולריים היא יוזמה העוסקת בחקר סכנות של קרינה סלולרית והפתרונות האפשריים למזעור הסכנות. הכתבה מציגה שיתוף פעולה בין תלמידים בנושא זה ופורש את שלבי היוזמה.