בפתח הגליון
הכשרת המורה למדע וטכנולוגיה בהתאמה אישית
אביבה בריינר
קהילות מורים לומדות לצדן של ההשתלמויות המסורתיות. מורים מרקע מדעי דומה/שונה לומדים יחד.
מרכז המורים הארצי למורי מדע וטכנולוגיה בחטיבות הביניים מתאים עצמו לצורכי המורים
יעל שורץ
פעולותיו של המרכז הארצי למורי מדע וטכנולוגיה בחטיבות הביניים.
בחזית המדע
חקר המיקרוביום לצורך ייצור ושימור מזון
סמיר דרובי
שימוש במיקרואורגניזמים טבעיים לשימור תוצרת חקלאית טרייה כתחליף לחומרי הדברה – מחקר פורץ דרך.
ערן סגל
השפעתה של אוכלוסיית החיידקים הענקית שכל אדם נושא בגופו על מערכות העיכול והחיסון היא דרמטית. היכולת לשנות אותה מסתמנת כדרך ריפוי עתידית שתתאפיין ב“תזונה מותאמת אישית“.
“רפואה מותאמת אישית” – המגמות החדשות בעולם הרפואה
רלי פורר ודינה וולודרסקי באום
מערכת השיקולים שעושה הרופא היום כשהוא מחליט על התוויה של טיפול מסוים מבוססת גם על הרצף הגנטי של החולה.
מדע וחינוך
בימ”א: בית ספר להוראה מותאמת אישית ואישיותית
רונית רם צור
אחד מהתחומים החדשים במעבדות המחקר בשלושת העשורים האחרונים הנו חקר המוח. למחקר זה יכולה להיות השפעה גם על ההוראה בכיתה.
הוראת המדעים
שילוב תמיכה מטה-קוגניטיבית בהוראת חקר – כיצד ומדוע?
עידית אדלר, מיכל ציון וזמירה מברך
חשיבות השילוב וההטמעה של תמיכה מטה-קוגניטיבית במהלך ההוראה של תהליכי חקר ותהליכי למידה תובעניים נוספים.
תהליך ההוראה – למידה כמסע חשיבה בין המוחשי למופשט
ד”ר רות וולק ורות ברנשטיין
תלמידים “חזקים” ותלמידים “חלשים” בעלי אינטליגנציה תקינה יכולים להגיע ליכולת חשיבה מופשטת גם אם לא זכו לטיפוח חשיבה בילדותם המוקדמת.
תופעות ההפתעות ושונות בלמידה: תלמידים “חלשים” שלפתע מצליחים ותלמידים “חזקים” שלפתע נכשלים
מלודי רוזנפלד ושרמן רוזנפלד
חשיבותה של פיתוח הרגישות של מורים להתאמה/ אי התאמה ולהבדלים אישיים בלמידה בקרב תלמידים בעלי העדפות חזקות בלמידה.
התאמה של הוראת המדעים בחטיבת הביניים לתפיסה ההתפתחותית בחינוך ולדורף
רחלה אלפסי ודוויד פורטס
המאפיינים העיקריים של הוראת המדעים בחינוך ולדורף בחטיבת הביניים והתייחסות לחיבור שנעשה בין התפיסה ההתפתחותית של הילד ובין דרכי ההוראה.
כישורי ויסות עצמי מפותחים בלמידה – מפתח להצלחה בלימודים
טלי ברגלס-שפירא, בת שבע אלון וזהבה שרץ
קיים צורך בהוראה מפורשת גם של אסטרטגיות לוויסות עצמי בלמידה. אל לנו להניח שכל הילדים יודעים לחפש ולאתר מקורות עזרה ומידע, שכל התלמידים יודעים לנסח מטרות, לנטר את התקדמותם ולהעריך את ביצועיהם.
משדה ההוראה
חקר פתוח ומתוקשב: בחירה מבוססת על תיאוריית האינטליגנציות המרובות
שירלי שרון שטנאי
תיאור שיטת הוראת החקר המתאימה ומנגישה את התהליך לכלל התלמידים בכיתה הטרוגנית בחטיבת הביניים.
למה מיקום העיניים שונה אצל בעלי חיים? פדגוגיה מותאמת אישית
מיה פלאות ובני מאיר
למידה המבוססת על תצוגות בעלי החיים בגן החיות חיפה המקרבת את התלמידים לטבע.