דיפוזיה של גזים

תחום תוכן
כימיה
נושא מרכזי
חומרים
כיתה
ז
פעילות
הדמיה, פעילות לתלמיד
עבר אישור

תקציר

התלמידים מוזמנים לחקור את הגורמים המשפיעים על קצב הדיפוזיה. עליהם להסיר מחיצה, לערבב בין שני סוגים של גזים. לבסוף להסביר כיצד שני גזים מתערבבים.

להורדת הפעילות פתחו חשבון על שמכם באתר  PhET
הפנייה לפעילות לתלמיד
פרטים על המשימה, דף למורה ועוד
התלמידים מוזמנים לשנות את: הריכוז, הטמפרטורה, המסה והרדיוס של החלקיקים ולקבוע כיצד שינוי זה משפיע על קצב הדיפוזיה ולהסביר את תשובתם.
מהלך העבודה:

  • התלמידים בוחרים:
    מספר החלקיקים ההתחלתי של כל אחד מסוגי הגז; מסתם, הרדיוס שלהם ומהי הטמפרטורה ההתחלתית שלהם.
    כלים שיאפשרו לבצע מדידות: סרגל, שעון, מד לקצב זרימת החלקיקים.
  • מסירים את המחיצה ומפעילים את ההדמיה.
  • בודקים את קצב הדיפוזיה של הגזים.
  • רושמים תוצאות במחברת וקובעים:
  1. כאשר הריכוז של אחד הגזים עולה כיצד הדבר משפיע על קצב זרימתו; מתי קצב הזרימה עולה ומתי הוא יורד.
  2. כיצד שני הגזים מתערבבים, מנמקים.

נושא משנה: חומרים ותכונותיהם והשימושים בהם
האוויר: תכונות ושימושים
מיומנויות: עיבוד ממצאים והסקת מסקנות, תכנון חקר
מילות מפתח: הדמיה, פעילות לתלמיד, עתודה מדעית טכנולוגית,  דיפוזיה, האוויר כתערובת של גזים, יחס כמותי בין גזים, שינוי כמותי של גזים עם שינוי ריכוזים, טמפרטורה, מסת החלקיקים, הקשר בין שינויים בהרכב האוויר עם העלייה בגובה להתאמות ולהסתגלות של יצורים, עיבוד ממצאים והסקת מסקנות, תכנון חקר.

עודכן לאחרונה

25.08.2019

יוצר הפעילות

אוניברסיטת קולרדו PhET