חינוך מכיל (Inclusive Education)
ללומדים רבים יש מאפיינים משותפים, ועם זאת כל תלמידה ותלמיד הם ייחודיים. לפיכך, נדרש מענה לצרכים הייחודיים של כלל הלומדים בתוך ההקשר החברתי-תרבותי בו מתרחשת הלמידה.
חינוך מכיל מתאפיין בגישה פדגוגית המכוונת למתן הזדמנויות מגוונות ללמידה המתאימות וזמינות לכל אחת ואחד מהלומדים בכיתה, כך שכל התלמידים לוקחים חלק בהתנהלות היומיומית בחיי הכיתה ולכולם ניתנת הזדמנות שווה למצות את כישוריהם האישיים.
אוגדן “יישום הוראה מכילה בהוראת המדעים בחט”ב”, פורש את התיאוריה והמעשה של המודל ההוליסטי הרב-ערוצי, להטמעת חינוך מכיל דרך מענה לארבעת ממדי הלומד השלם: הקוגניטיבי, החברתי, הרגשי והחוש-נועי.
האוגדן פותח בשיתוף פעולה בין מרכז המורים הארצי למדע וטכנולוגיה בחט”ב שבמחלקה להוראת מדעים במכון ויצמן ובין הפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר אילן
כתבו, לקטו וערכו:
אושרה אלוני | ד”ר ליאורה ביאלר |
צוות מחקר מודל הוליסטי רב-ערוצי להוראה בכיתה ההטרוגנית המשלבת, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן |
מרכז המורים הארצי למדע וטכנולוגיה בחט”ב |
האוגדן כולל:
מבוא לחינוך מכיל – חינוך מכיל והגישות ליישומו
תיאור המודל ההוליסטי הרב ערוצי
- מענה לצרכים חוש-תנועתיים –
למידה חוש-נועית, חשיבותה, מאפייניה והצעות ליישומה - מענה לצרכים רגשיים –
הצרכים הרגשיים בלמידה, חשיבותם ומתודות הנותנות להם מענה - מענה לצרכים חברתיים –
למידה כאינטראקציה חברתית ודגשים ללמידה חברתית איכותית - מענה לצרכים קוגניטיביים –
אסטרטגיות להתאמת הלמידה לצרכי מגוון הלומדים בכיתה - טיפוח כישורים מטה-קוגניטיביים, מטה-חברתיים, מטה-רגשיים ומטה-חוש-נועיים בלמידה
מיפוי פעילויות הוראה-למידה במו”ט המשלבות פדגוגיה מכילה
כלי עזר לתיכנון שיעור בגישת המודל ההוליסטי הרב-ערוצי
קהילת המורים למדעים מגוונת אף היא, לכל מורה, פרופיל התפתחות מקצועית שונה, אצל כל מורה כיוון, קצב, והיקף התפתחות שונה ביישום פדגוגיה מכילה ובהטמעת מענה לארבעת ממדי הלומד השלם בתהליכי הוראה-למידה,
נשמח שתשתפו אותנו בפעילויות שאתם מפתחים ליישום ארבעת ממדי הלומד השלם בהוראה-למידה.
מורים מציעים – פעילויות ליישום ארבעת ממדי הלומד השלם בהוראה-למידה
בפעילויות שבלקט נעשה שימוש בטפסים מקוונים, מסמכים ולוחות שיתופיים שיכולים לשמש גם ככלים ללמידה מרחוק. יש הכרח ליצור עותקים משלכם לכל כיתה לכל אחד מן המסמכים השיתופיים. שימוש ישיר בטופס,במסמך או בלוח המקוונים עלול לפגוע בשימוש בהם על ידי מורים אחרים.