תיאור האוגדן
אוגדן יחידות הלמידה-הערכה פותח במטרה לסייע למורים לתת מענה לתלמידים המתמודדים עם קשיים גנריים, אשר אופיינו בתהליך הפקת התועלת מניתוח תשובות התלמידים למשימת מפמ”ר לכיתה ז’ (תשע”ח). יחידות הלמידה-הערכה מתמקדות בשלושה קשיים גנריים:
במשימות אלו משולבות שלוש אסטרטגיות פדגוגיות:
א. הוראה מאבחנת (דיאגנוסטית) – בעזרת תבניות תשאול דיאגנוסטיות מדויקות
ב. הוראה מתווכת – בעזרת כלי תיווך לתלמידים להתמודדות עם קשיים ספציפיים
ג. רצף מעגל למידה – רצף משימה מבוסס מעגל למידה לצורך הטמעת כלי התיווך ולהבניית היכולות של התלמידים.
יישום האסטרטגיות באופן משלב הוא הזדמנות נהדרת לקדם תכנון הוראה משמעותי וקידום תרבות של הערכה לשם למידה (הל”ל),תוך כדי שגרת ההוראה, שתיושם בעבודה המורה והתלמידים כבר מתחילת שנת הלימודים בכיתה ז’. כדי להפיק מהמשימות את המיטב, חשוב לשלב במהלך ביצוע המשימות תהליכים מגוונים של שיח מורה-תלמידים, משוב ומטה-קוגניציה.
פרקי האוגדן:
א. מסמך הפקת תועלת מתשובות תלמידים למשימת מפמר תשע”ח-פרקי מבוא
המסמך מיועד למדריכים ולמורים. הוא כולל רקע תיאורטי, ניתוח תשובות התלמידים, הגדרת קשיים נבחרים של תלמידים בכיתה ז’ ואסטרטגיות נבחרות להתמודדות עם הקשיים
ב. שלוש יחידות למידה-הערכה העוסקות בקשיים גנריים של תלמידים בכיתה ז’
כל יחידה בנויה מחמישה חלקים:
מבוא פדגוגי
מדריך למורה
שתי משימות למידה-הערכה, ממוקדות בהיבטים שונים של ההתמודדות עם הקשיים וברמת מורכבות שונה
כל משימה בנויה ממשימה מקדימה-דיאגנוסטית, כלי עזר לתלמידים, דפי משימה לתלמידים בשתי רמות (מתחילים ומתקדמים), כלים למורה- מצגת הוראה ותשובונים לדפי המשימה.
יחידת למידה-הערכה מס’ 1:
“פיצוח שאלה” מסדר חשיבה גבוה
רקע פדגוגי
מדריך למורה
משימה 1: “פיצוח” שאלת השוואה
משימה 2: “פיצוח” שאלת מסקנה מנומקת
יחידת למידה-הערכה מס’ 2:
הבנת תופעות ותהליכים: ממוחשי למופשט (ממקרו למיקרו)
רקע פדגוגי
מדריך למורה
משימה 1: ממוחשי למופשט בשלושת מצבי הצבירה
משימה 2: ממוחשי למופשט במצב צבירה מסוים
יחידת למידה – הערכה מס’ 3:
ניסוח תשובת הסבר מדעי לתופעות ולתהליכים (מבנה, תוכן, שפה)
רקע פדגוגי
מדריך למורה
משימה 1: מבנה תשובת הסבר מדעי
משימה 2: שימוש בידע מדעי להסבר של תופעות ותהליכים ביצורים חיים