כיתה: ח’
ידע קודם: אקולוגיה, גורמים אביוטיים וגורמים ביוטיים, מין.
מטרות השיעור: להדגים –
שיעור חוץ כיתתי בנושא מגוון המינים;
ביצוע של תצפית ביצורים חיים בחצר בית הספר ותיעוד התצפית;
דיון בעקבות איסוף נתוני התצפית;
עבודה בקבוצות קטנות.
הפנייה לסרטון:
הקשר לתכנית הלימודים
נושא מרכזי: מערכות אקולוגיות
נושא משנה א: המגוון הביולוגי
רעיונות והדגשים:
מגוון היצורים בטבע מתבטא בשוני בצורה, במבנה ובאורח חיים (24).
למגוון הביולוגי יש חשיבות לאדם ולסביבה (29).
נושא משנה ג: מעורבות האדם במרכיבי הסביבה והשלכותיה
רעיונות והדגשים:
מעורבותו של האדם בסביבה משפיעה על המערכת האקולוגית (30).
ציוני הדרך לכיתה ח’:
- מגוון מינים וחשיבותו
- היבט ערכי- מוסרי: זכות הקיום לכל ייצור
- לקיום מערכות אקולוגיות, לדוגמה: יצירת קרקע, מִחזור חומרים כמו חמצן ופחמן, האבקת צמחים
- לאדם: שרותי המערכת האקולוגית
- משאבי טבע (כגון: דגה, יערות, צמחי מרפא)
- הנאה.
- תהליכים לדוגמה: טיהור אוויר, טיהור מים, יצירת קרקע
- מגוון בתי גידול וחשיבותו.
אסטרטגיות הוראה ולמידה: הוראה חוץ כיתתית בחצר בית הספר; למידה שיתופית
מיומנויות למידה:
- תצפית
- שימוש בכלי מדידה (סרט מידה) ובכלי תצפית (זכוכית מגדל, מצלמה/ טלפון נייד)
- אסוף נתונים בטבלה
- הסקת מסקנות ודיון
ציוד וחומרים לשיעור:
מקרן, שולחנות ניידים (לוחות קשיחים שניתן לכתוב עליהם בחצר), כלי כתיבה, חבילה/פקעת צמר (או חבל), סרט מדידה, מספריים, זכוכית מגדלת, מגדיר צמחים, מגדיר חרקים
מצלמות / טלפונים ניידים. נעליים סגורות, כובע, מים, קרם הגנה.
תקציר:
השיעור המצולם “מגוון המינים” עוסק בהכרת המושג של מגוון המינים תוך למידה חוץ כיתתית בחצר בית הספר. צוותי תלמידים עורכים תצפית ביצורים חיים בבית גידולם הטבעי, אוספים נתונים תוך שימוש בכלי מדידה. נתוני התצפית מרוכזים בטבלה כיתתית. על בסיס נתונים אלה מתקיים דיון על הקשר בין תנאי הסביבה למגוון המינים.
המלצות נוספות:
- ניתן לבצע את הפעילות המוצעת באמצעות של למידה שיתופית מתוקשבת. למשל ניתן לבנות את הטבלה המוצעת כקובץ אקסל שיתופי. התלמידים ימלאו את הטבלה תוך כדי התצפית בשטח ובבואם בכיתה יקרינו את הטבלה וידונו בהם.
- בחלק מן השיעור מתבקשים התלמידים לצפות בצפרדע הקטנה בעולם. ניתן לצפות בה כאן