אקולוגיה: יחסי גומלין במערכת האקולוגית

תחום תוכן
ביולוגיה
נושא מרכזי
מערכות אקולוגיות
כיתה
ח
פעילות
מצגת למורה, פעילות לתלמיד
מיומנויות
מידענות
עבר אישור

תקציר

מצגת זו כוללת צילומים ואיורים הממחישים שבעה רעיונות מרכזיים בנושא: יחסי גומלין במערכת אקולוגית.

הפנייה למצגת
קיימים יחסי גומלין בין יצורים חיים לסביבתם ובין היצורים החיים לבין עצמם; קיימת התאמה בין המבנה, אורח החיים וההתנהגות של היצורים החיים לבין סביבתם; היצורים החיים, החיים יחד בבית הגידול מופיעים כחברות; בתוך המערכת האקולוגית מתקיימים מחזורים בהם מועברים בין מרכיביה חומרים ואנרגיה; בתוך מערכת האקולוגית יציבה מתקיים שיווי משקל דינאמי שהוא תוצאה של מנגנוני משוב המווסתים את גודל האוכלוסיות ואת קצב זרימת החומרים והאנרגיה במערכת; האדם משפיע על סביבתו ומשנה אותה, הוא גם מושפע מהסביבה; המערכות האקולוגיות הטבעיות מספקות לאדם שירותים וטובין.
מצגת זו כוללת צילומים ואיורים הממחישים שבעה רעיונות מרכזיים בנושא: יחסי גומלין במערכת אקולוגית:
רעיון 1: קיימים יחסי גומלין בין יצורים חיים לסביבתם ובין היצורים החיים לבין עצמם. יחסים אלה הם הקובעים את השפע והתפוצה של היצורים החיים בסביבתם.
רעיון 2: קיימת התאמה בין המבנה, אורח החיים וההתנהגות של היצורים החיים לבין סביבתם.
רעיון 3: היצורים החיים, החיים יחד בבית הגידול מופיעים כחברות. כל חברה מורכבת מאוכלוסיות שונות. האוכלוסייה כוללת פרטים רבים בני אותו מין.
רעיון 4: בתוך המערכת האקולוגית מתקיימים מחזורים בהם מועברים בין מרכיביה חומרים ואנרגיה.
רעיון 5: בתוך מערכת האקולוגית יציבה מתקיים שיווי משקל דינאמי שהוא תוצאה של מנגנוני משוב המווסתים את גודל האוכלוסיות ואת קצב זרימת החומרים והאנרגיה במערכת.
רעיון 6: האדם משפיע על סביבתו ומשנה אותה, הוא גם מושפע מהסביבה.
רעיון 7: המערכות האקולוגיות הטבעיות מספקות לאדם שירותים וטובין.

כיתות: ח’
תחום: מדעי החיים – ביולוגיה
נושא מרכזי: מערכות אקולוגיות
מיומנות: מידענות
מילות מפתח:
מצגת, מידענות, סביבת חיים, מרכיבי סביבה ביוטיים וא-ביוטיים, משאבי טבע מתכלים ומתחדשים, התאמת יצורים חיים לתנאי הסביבה, עקרונות המיון של היצורים החיים, חסרי חוליות, בעלי חוליות, צמחים חסרי-פרחים וצמחים בעלי-פרחים. האדם הוא אחד ממרכיבי הסביבה המשפיעים עליה ומושפעים ממנה.

עודכן לאחרונה

05.03.2019

יוצר הפעילות

ד"ר יהודה בן חור, מכון דוידסון לחינוך מדעי