ידע קודם: תהליך כימי, תהליך פולט אנרגיה (אקסותרמי) ותהליך קולט אנרגיה (אנדותרמי).
מטרות השיעור:
להדגים ביצוע של ניסוי חדש (פירוק מי-חמצן);
להדגים שיעור בו תלמידים מבצעים תצפית בניסוי;
להדגים תיאור של תופעות המתרחשות במהלך התצפית;
להדגים איסוף כתתי של תוצאות הניסוי בטבלה;
להדגים עידוד של שאלת שאלות בכיתה.
הפנייה לסרטון:
תקציר:
השיעור המצולם, “על מה יצא הקצף- פירוק מי-חמצן” עוסק בתהליכים כימיים שבהם החומרים המגיבים בתהליך עוברים שינוי שמתבטא בשינוי מבנה החלקיקים ומביא ליצירת חומרים חדשים. התלמידים מבצעים תצפית בתהליך הכימי ומתארים את התוצאות בטבלה.
הקשר לתכנית הלימודים:
נושא מרכזי: חומרים
נושא משנה ב: תהליכי שינוי בחומרים וחוק שימור המסה
רעיונות והדגשים:
בתהליך כימי חומרים הופכים לחומרים אחרים; ניסוח תהליך כימי מתאר את התהליך בשפת הכימאים:
תוצרים – מגיבים.
תהליכים כימיים מלווים בשינויים באנרגיה כימית. התהליכים נחלקים לתהליכים פולטי אנרגיה ולתהליכים קולטי
אנרגיה.
ציוני הדרך לכיתה ח’:
- שינויים בחומר
- התהליך הכימי – זיהוי
- המגיבים והתוצרים בתהליך כימי
ציוני הדרך לכיתה ט’:
- הקשר הכימי והאנרגיה בתהליך כימי
אסטרטגיות הוראה ולמידה: ניסוי במעבדה
מיומנויות למידה:
- תצפית בניסוי מודגם
- איסוף כתתי של תוצאות בטבלה
- שאילת שאלות בעקבות ניסוי
ציוד וחומרים לשיעור:
מקרן, משורה של 250 מ”ל, מקל זכוכית ארוך, כפית חד פעמית, משקפי מגן, כפפות, 30 מ”ל תמיסת מי חמצן H2O2 5 , 6% מ”ל סבון נוזלי לכלים, אבקת צבע מאכל, חצי כפית אבקת אשלגן יודי KI)), כפפות, משקפי מגן.
המלצות נוספות:
- להכין ציוד וחומרים לשלוש ערכות כדי שניתן יהיה לחזור על הניסוי.
- להפנות תלמידים במהלך השיעור לחיפוש מידע על שימושים של מי-חמצן.
- לשלב דיון/פעילות חקר העוסקת בהכרת זרזים נוספים בתהליכים כימיים (כסף, נחושת כלורית, ברזל כלורי)
- ניתן לצפות בשיעור המשך: “משחקים במודלים ולומדים כימיה” הממחיש באמצעות מודלים את המבנה המיקרוסקופי של החומרים המשתתפים בתהליך הכימי המוצג בשיעור הנוכחי.