על מה יצא הקצף – פירוק מי חמצן

תחום תוכן
כימיה
נושא מרכזי
חומרים
כיתה
ח, ט
פעילות
התנסות, סרטון
עבר אישור

תקציר

מיועד למורי מורים.
השיעור המצולם, “על מה יצא הקצף- פירוק מי-חמצן” עוסק בתהליכים כימיים שבהם החומרים המגיבים בתהליך עוברים שינוי שמתבטא בשינוי מבנה החלקיקים ומביא ליצירת חומרים חדשים. התלמידים מבצעים תצפית בתהליך הכימי ומתארים את התוצאות בטבלה.

ידע קודם: תהליך כימי, תהליך פולט אנרגיה (אקסותרמי) ותהליך קולט אנרגיה (אנדותרמי).

מטרות השיעור:

להדגים ביצוע של ניסוי חדש (פירוק מי-חמצן);

להדגים שיעור בו תלמידים מבצעים תצפית בניסוי;

להדגים תיאור של תופעות המתרחשות במהלך התצפית;

להדגים איסוף כתתי של תוצאות הניסוי בטבלה;

להדגים עידוד של שאלת שאלות בכיתה.

הפנייה לסרטון:

לצפיה במסך מלא לחצו כאן

תקציר:

השיעור המצולם, “על מה יצא הקצף- פירוק מי-חמצן” עוסק בתהליכים כימיים שבהם החומרים המגיבים בתהליך עוברים שינוי שמתבטא בשינוי מבנה החלקיקים ומביא ליצירת חומרים חדשים. התלמידים מבצעים תצפית בתהליך הכימי ומתארים את התוצאות בטבלה.

 

 

הקשר לתכנית הלימודים:
נושא מרכזי: חומרים
נושא משנה ב: תהליכי שינוי בחומרים וחוק שימור המסה

רעיונות והדגשים:
בתהליך כימי חומרים הופכים לחומרים אחרים; ניסוח תהליך כימי מתאר את התהליך בשפת הכימאים:
תוצרים – מגיבים.
תהליכים כימיים מלווים בשינויים באנרגיה כימית. התהליכים נחלקים לתהליכים פולטי אנרגיה ולתהליכים קולטי
אנרגיה.

ציוני הדרך לכיתה ח’:

  • שינויים ‏בחומר
    • התהליך הכימי – זיהוי
    • המגיבים והתוצרים בתהליך כימי

ציוני הדרך לכיתה ט’:

  • הקשר ‏הכימי‏ והאנרגיה ‏בתהליך ‏כימי

אסטרטגיות הוראה ולמידה: ניסוי במעבדה

מיומנויות למידה:

  • תצפית בניסוי מודגם
  • איסוף כתתי של תוצאות בטבלה
  • שאילת שאלות בעקבות ניסוי

ציוד וחומרים לשיעור:

מקרן, משורה של 250 מ”ל, מקל זכוכית ארוך, כפית חד פעמית, משקפי מגן, כפפות, 30 מ”ל תמיסת מי חמצן H2O2 5 , 6% מ”ל סבון נוזלי לכלים, אבקת צבע מאכל, חצי כפית אבקת אשלגן יודי KI)), כפפות, משקפי מגן.

המלצות נוספות:

  • להכין ציוד וחומרים לשלוש ערכות כדי שניתן יהיה לחזור על הניסוי.
  • להפנות תלמידים במהלך השיעור לחיפוש מידע על שימושים של מי-חמצן.
  • לשלב דיון/פעילות חקר העוסקת בהכרת זרזים נוספים בתהליכים כימיים (כסף, נחושת כלורית, ברזל כלורי)
  • ניתן לצפות בשיעור המשך: “משחקים במודלים ולומדים כימיה” הממחיש באמצעות מודלים את המבנה המיקרוסקופי של החומרים המשתתפים בתהליך הכימי המוצג בשיעור הנוכחי.

עודכן לאחרונה

14.11.2017