אוגדן משימות עמ”ר

מטרות האוגדן:

  1. לחשוף בפני התלמידים דילמות אותנטיות מתחום מו”ט חט” ב.
  2. לפתח אצל התלמידים מיומנויות חשיבה ביקורתית.
  3. לפתח תרבות דיון הנתמך ע”י מידע אמין, לקדם השתתפות פעילה ויעילה בדיון.
  4. להבהיר ולחדד נושאים בסיסיים מתחום מו”ט חט” ב.

באוגדן מוצגים שבעה פרקים בנושאים:

  1. מבוא
    • הקדמה
    • שילוב סוגיות במדע וחברה
    • כלים אפשריים לדיון מובנה בדילמה המוצגת המשימות עמ”ר
  2. האם ניתן לאסור על הכנסה של  מכונות למכירת ממתקים ומשקאות ממותקים, בבית הספר
  3. צריכת מזונות מהונדסים – סיכויים וסיכונים
  4. קשר בין ה”אי השוקע” לבין יכולתנו למנוע את ההתחממות של כדור הארץ
  5. האם ניתן לכפות על הפרט לחסן את ילדיו נגד חצבת ו/ או להתחסן בעצמו?
  6. האם תמליצו לתמוך בהחלטה לפתח תרכיב חיסון נגד אבולה
  7. משבר האנרגיה וחומרי הדלק

כל פרק מחולק ל-5  חלקים:

  • חלק א מציג את הרקע לנושא ואת ההקשר שלו לתוכנית הלימודים במקצוע מו”ט חט”ב.
  • חלק ב מתמקד בתכנים מדעיים  – טכנולוגיים בשפה פשוטה וידידותית.
  • חלק גמציג שאלות העשויות לעלות במהלך הדיון ומציע תשובות אפשריות.
  • חלק דמציג מקרה נוסף,  הנוגע לנושא המשימה.
  • חלק המציע קישורים  “לקריאה נוספת” על הנושא ומאפשר להיחשף למידע רחב יותר אודות הנושא הנדון בזמן קצר ופשוט יחסית.

האוגדן שפותח מאפשר ללמד כיצד ניתן לנהל דיון בונה, על כל נושא מעניין ורלוונטי למקצוע מו”ט בחט”ב. הצגת דוגמאות ספציפיות, המלווה בשאלות, מקלה משמעותית על הובלת דיון
ברמה נאותה.
בדברי ההקדמה של כל פרק יש התייחסות לקשר הנושא לתוכנית הלימודים במו”ט חט”ב. ניתן להשתמש בפרקים לדיון קצר יחסית כאשר כל תלמיד קורא את המידע שניתן בפרק, ולחילופין ניתן לתכנן  דיון ארוך המתבסס גם על מידע נוסף והצגת מגוון מקורות מידע נוספים מהאינטרנט, סרטים וספרים.
הפנייה לפרקים

מבוא

  • הקדמה 
  •  שילוב סוגיות במדע וחברה מצגת
  •  כלים אפשריים לדיון מובנה בדילמה המוצגת המשימות עמ”ר מצגת

כיתה ז

  1. האם ניתן לכפות על הפרט לחסן את ילדיו נגד חצבת ו/ או להתחסן בעצמו
  2. האם תמליצו לתמוך בהחלטה לפתח תרכיב חיסון נגד אבולה

כיתה ח

  1. קשר בין ה”אי השוקע” לבין יכולתנו למנוע את ההתחממות של כדור הארץ
  2. משבר האנרגיה וחומרי הדלק

כיתה ט