לכפות על הפרט לחסן את ילדיו ו/ או להתחסן בעצמו נגד חצבת?

הדילמה:
האם לכפות על הפרט לחסן את ילדיו ו/ או להתחסן בעצמו נגד חצבת?
המשימה כוללת חמישה חלקים:
חלק א’ חיסונים ספציפיים לגורמי מחלות מונעים מהציבור מחלות מסוכנות –  הקדמה
חלק ב: עקרונות הפעולה של מערכת החיסון ודילמת החיסונים –  מצגת למורה
חלק ג: קבלת החלטות המבוססות על ידע מדעי בתחום  – מצגת למורה
חלק ד: תחלואה בזיהום הנגרם ע”י נגיף הזיקה; דף לתלמיד; כלים לדיון מובנה
חלק ה: מקורות מידע
הפנייה למשימת עמ”ר המלאה בנושא: לכפות על הפרט לחסן את ילדיו ו/ או להתחסן בעצמו נגד חצבת?

כיתה: ז’
תחום התוכן:  מדעי החיים – ביולוגיה
נושא מרכזי: מערכות ותהליכים ביצורים חיים
נושא משנה ב: תפקודים של מערכות/ תהליכים ביצורים חיים: הובלה
מיומנויות: טיעון, הנמקה, חשיבה ביקורתית, הצגת מידע הסקת מסקנות, מידענות, קריאת גרף והסקת מסקנות
מילות מפתח: תהליכים ביצורים חיים, מערכת הדם, חשיבות מערכת הדם, מרכיבי מערכת הדם, בריאות האדם, איכות החיים ודרכים לשמירתן, תאים ומולקולות במערכת החיסון, התאמת מבנה מערכת החיסון לתפקודה. תרכיב חיסון, מניעת מחלות, מצגת, טיעון, נימוק, דילמה, מידענות, הסקת מסקנות.

בתשע”ט, 3,000 ישראלים אובחנו כחולים במחלה מתחילת השנה. לאחרונה הביעו איגודי רופאי הילדים ורופאי בריאות הציבור תמיכה בהרחקת ילדים לא מחוסנים ממסגרות חינוכיות, בתמיכת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, הפעיל משרד הבריאות, לראשונה זה שלושה עשורים, את סעיף 19 בפקודת בריאות העם (שהופעל רק פעמיים מאז קום המדינה) ואסר על 14 ילדים שלא חוסנו נגד חצבת להיכנס לגני ילדים ביישוב חריש.

משימה מעלה את דילמת החיסונים העולה לכותרות מידי שנה, בעיקר בחודש אוקטובר. היא דנה בחשיבות המטרה למנוע מהציבור מחלות, באמצעות חיסונים ספציפיים לגורמי מחלות שונים. ושואלת האם החברה יכולה לכפות על הפרט לחסן את צאצאיו או להתחסן נגד מחלה מדבקת.