קשר בין האי השוקע לבין יכולתנו למנוע את ההתחממות של כדור הארץ

הדילמה:
איסור השימוש במקורות אנרגיה הגורמים לפליטת גזי חממה, מבחינה אתית, כלכלית, מדעית, אקולוגית ובריאותית.
משימת “האי השוקע” כוללת 5 חלקים:
חלק א’ הרקע לנושא והקשר שלו לתכנית הלימודים במקצוע מו”ט חט”ב.
חלק ב’ מוצגים נתונים לגבי שינוי בטמפרטורה העולמית הממוצעת מ-1880 עד  2018 , ניתן הסבר על עליית גובה פני הים, חיזוי שיעור העלייה של גובה פני הים, והערכת המשתנים הלא וודאיים בתחזית.  מצגת למורה
חלק ג: תחזית עליית פני הים – דף לתלמיד,דף למורה כרטיסי היגדים וטבלה מרכזת
חלק ד: סוגיית התפלת המים בישראל –  דף למורהדף לתלמידכלים לדיון מובנה
חלק ה’ מקורות מידע
הפנייה למשימת עמר המלאה בנושא: קשר בין האי השוקע לבין יכולתנו למנוע את ההתחממות של כדור הארץ

כיתה: ח’
תחום התוכןמדעי החיים – ביולוגיה
נושא מרכזי: מערכות אקולוגיות
נושא משנהיחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם
מעורבות האדם במרכיבי הסביבה: השלכות, בעיות ופתרונות
מיומנויותמידענות, טיעון, הנמקה, חשיבה ביקורתית, הצגת מידע הסקת מסקנות, מידענות, קריאת גרף, הסקת מסקנות.
מילות מפתח: פעילות לתלמיד, מידענות, מערכות אקולוגיות, התחממות כדור הארץ, עלייה בריכוז ה-CO2 באטמוספירה, יחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם, מעורבות האדם
במרכיבי הסביבה: השלכות, בעיות ופתרונות, סוגיות אתיות, אתיקה.

ב-100 השנים האחרונות אנו עדים לעלייה בטמפרטורה הממוצעת של פני השטח של כדור הארץ: תופעה הנקראת התחממות עולמית או התחממות גלובאלית. ההתחממות עלולה להוביל להמסת קרחונים, לעלייה בגובה פני הים, לשינויים בכמויות המשקעים ואופן פיזורם ועלולה להוביל לשינויי אקלים נוספים. שינויים אלו עלולים להגדיל את התדירות ואת העוצמה של אירועי מזג אוויר קיצוניים, כמו שיטפונות, בצורות, גלי חום והוריקנים, לשנות את התנובה החקלאית, לגרום לנסיגת קרחונים, להקטין את כמות המים הזורמים בנחלים בקיץ, או לתרום להכחדת מינים ביולוגיים, הנתונים כבר היום בסכנת הכחדה.
בקרב הציבור הרחב קיימת ספקנות לגבי קיומה של ההתחממות העולמית או לפחות ספקנות לגבי סיבותיה. המחלוקת בשאלת התחזית לעתיד קשורה למחלוקת בקשר לגורמי ההתחממות .